-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ut med Fisker, inn med Kina
Fisker-navnet forsvant med mannen selv. Nå heter bilen Karma Revero, og ser like flott ut som for fem år siden.
Fisker Karma. Husker du den? Den linjelekre hybrid-doningen tegnet av dansken bak lekkerbiskener som BMW Z8 og Aston Martin DB9, som endelig skulle sette sitt eget navn på en bilmodell.
Det var ikke lenge eventyret varte. Snaut to og et halvt tusen biler rullet av samlebåndet, før det tok slutt i 2012. Økonomiske problemer satte en effektiv stopper for Henriks bildrøm.
Men i bakgrunnen lurket det andre som så verdien i Fisker Karma.
Bil-nestor Bob Lutz, for eksempel, puttet en svær LS9-motor fra en Corvette under panseret, gjorde om på fronten og solgte bilen som VLF Destino.
Så kom Wanxiang-gruppen på banen, rasket til seg restene av det som en gang var, og starter om bare et par uker forhåndssalget av bilen igjen. Mer eller mindre akkurat slik den fremsto for fem år siden.
Bortsett fra navnet, naturligvis. Fisker er ikke lenger involvert (det var han i Destino-prosjektet) – så nå heter bilen Karma Revero.
Utvendig er ingenting nytt, i hvert fall. Selv de merkelig plasserte eksosrørene rett bak forhjulet ser ut til å være beholdt.
Innvendig er det små endringer – blant annet i multimedieanlegget. Karma lover selv at systemet er «enkelt, intuitivt og vakkert». Det ene skjermskuddet Karma presenterer på hjemmesidene sine, lover i hvert fall bra.
På taket er bilen utstyrt med soltak. Altså; ikke et soltak man åpner, men et tak fullt av solceller. Karma påstår at «soltaket kan generere nok strøm til å drive bilen».
Hvordan de har fått til det, vet jeg ikke – men det kan ikke være snakk om å kunne kjøre bilen i «evigheter» så lenge det er skyfritt på himmelen. La meg tillate meg å gjøre et lite regnestykke.
Om vi tar utgangspunkt i direkte sollys, 15 prosent effektivitetsgrad på solcellene og et tak som måler omtrent fire kvadratmeter, klarer bilen å omsette sollyset til 0,6 kWh per time. Det burde holde til ca tre og en halv kilometers kjøring.
3,5 kilometer i timen. Ikke akkurat Tesla-fart … Okei, utregningen er ikke hundre prosent vitenskapelig, men nær nok til å gi en indikasjon på hvor mye – eller lite – strøm et lite solcellepanel på taket kan gi.
Nuvel, alle monner drar.
Vi vet foreløpig ingenting om pris, eller om drivlinjen er identisk med den som ble tilbudt i Fisker Karma. I så fall snakker vi om to 161-hesters elmotorer som jobber i tandem med en turboladet, to liters GM-bensinmotor med 260 hestekrefter.
En morsom kuriositet er det for øvrig at Karma på sine egne nettsider skriver «vi er ikke for alle sammen, og det vil vi aldri være. Vi lager biler for de som bryr seg om det vi bryr oss om, og resten vil ta hånd om seg selv».
Om dette er Karma som prøver å virke veldig hip og eksklusiv, eller om det er deres måte å fortelle at de kjenner sin posisjon på, skal være usagt.
8. september skal Karma presentere sin Revero på Laguna Beach, og da begynner også forhåndssalget. Nedtellingen kan du føle på karmaautomotive.com.