-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford uten ratt og pedaler
Innen fem år skal Ford ha selvkjørende biler, uten ratt og pedaler, klare for markedet.
Det ble kjent på en pressekonferanse Ford holdt i California, USA, tirsdag.
Ford satser på å ha den selvkjørende bilen klar i 2021. Den skal produseres i et høyt volum og settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende drosje eller i et bildelingskonsept.
- Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for hundre år siden, sier Fords globale toppsjef, Mark Fields.
Han mener den selvkjørende bilen på sikt vil kunne forbedre trafikksikkerheten og samtidig løse både sosiale problemer og miljøutfordringer for millioner av mennesker.
- Ford har utviklet og testet selvkjørende biler i mer enn 10 år. Fordelen vår er at vi kombinerer software og sensorteknologi med avansert ingeniørkunst for å produsere biler av høy kvalitet. Det er det som må til for å gjøre selvkjørende biler til en realitet for millioner av mennesker verden rundt, mener Fords leder for global produktutvikling, Raj Nair.
Bilen det er snakk om er en såkalt «Society of Automotive Engineers» (SAE) nivå 4-bil. Det betyr at den kjører helt på egenhånd og tar seg av alle trafikale utfordringer underveis.
Alt skjer uten at sjåføren trenger å foreta seg noe. Det er da heller ikke mulig siden bilen er planlagt lansert uten ratt og muligheten for å bremse og gasse.
Den selvkjørende bilen er en del av Ford Smart Mobility, selskapets plan for å bli ledende på autonome biler.
For å nå målet har Ford investert i og samarbeider med hele fire forskjellige teknologiselskaper.
Selskapene Velodyne, SAIPS, Nirenberg Neuroscience og Civil Maps jobber blant annet med lidar-teknologi (et radar-lignende system med lyssensorer), 3D-kartlegging, og radar-/ kamerasensorer.
Ford dobler samtidig antall ansatte i sine team i Silicon Valley og Palo Alto. I løpet av året vil Ford også tredoble flåten med selvkjørende testbiler.
Totalt vil det kjøre rundt 30 selvkjørende varianter av Ford Fusion Hybrid på veiene i California, Arizona og Michigan. Ingen av de andre bilprodusentene har ifølge Ford tilsvarende antall selvkjørende testbiler. Neste år vil flåten tredobles.