Subaru ber politikerne om å fryse bilavgiftene

Mens miljøorganisasjonene ikke kan få lagt om bilavgiftene raskt nok i retning av tyngre vekt på miljøet for å løfte nullutslippsbilene, er Subaru i Arendal for å overbevise politikerne om at de bør vente med å endre engangsavgiften til nye målemetoder for bilers CO2-utslipp foreligger.

Publisert Sist oppdatert

– Klimakrisen som er over oss kommer ikke bare til å ramme våre barn. Den kommer til å ramme oss, fyrte Bellonas Frederic Hauge av.

At det haster med å gjøre noe var det stor enighet om under «klimagrillingen» i Arendal.

Og det det blant annet haster å gjøre noe med er transportsektoren.

– Transportsektoren må elektrifiseres. Dette kommer vi ikke utenom, poengterte Venstres Sveinung Rotevatn.

Men ikke alle følger seg komfortabel med tempoet på endringene miljøorganisasjoner og opposisjonspolitikere ser for seg etter at et så godt som enstemmig Storting rett før ferien banket gjennom energimeldingen.

I energimeldingen legges det opp til at personbiler som selges etter 2025 i hovedsak skal være utslippsfrie. Siden det ikke vil være mulig å forby biler med fossil motorteknologi er intensjonen å skattlegge disse så tungt at de i praksis ikke blir salgbare.

– Vi er enige i den varslede retningen på bilavgiftene, men ikke tempoet det skjer i. Etter siste års tunge politiker- og mediefokus på oppgitt forbruk kontra reelt forbruk, mener vi nå at det er riktig å utsette en ytterligere tilstramming av CO2-komponenten til nye målemetoder foreligger, sier Subaru-direktør Jan Kåre Holmedal.

Holmedal fremhever derfor at det beste politikerne kan gjøre er å fryse avgiftene på dagens nivå.

Sånn sett er Holmedal og informasjonsdirektør Stian Thrane sannsynligvis eneste blant hundrevis av lobbyister i Arendal denne uka som ikke vil ha noen umiddelbar endring, selv om det i enigheten om siste års statsbudsjett ligger en utfasing av hk-avgiften i engangsavgiftpakken.

– Det kan godt tenkes vi er de eneste, og vi er ikke mot utfasingen av hk-avgiften, men vi mener at om dette avgiftsbortfallet skal kompenseres, så bør det gjøres via drivstoffavgiften og ikke CO2-komponenten, fortsetter Holmedal.

Arendalsuka er i ferd med å bli en særs viktig arena for å påvirke landets beslutningstakere. Alle er der for å «snakke for sin syke mor», og for Subaru handler det om at bilmerket fortsatt befinner seg ganske langt unna EUs 95 grams CO2-mål gjeldende fra 2021.

– Ja, vi er ikke der i dag, men Subaru forholder seg til kravet, og kommer til å oppfylle det. Om det blir med hybrider, ladbare hybrider eller elbiler, kan jeg ikke si noe om nå, sier den ustoppelige Subaru-direktøren.

På bildet: Subaru-direktør Jan Kåre Holmedal (t.h.) og informasjonsdirektør Stian Thrane.

Powered by Labrador CMS