-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Kia Soul EV - litt usynlig og likevel veldig synlig
Kia Soul er svært populær som elbil og godt synlig i trafikken. Men visste du at to av tre Soul EV som selges kommer hit som endagsregistrerte bruktbiler?
Første gang jeg kjørte Kia Soul EV var for to og et halvt år siden. Og stedet? På et islagt vann langt nord i de dype svenske skoger. Det var i tillegg kaldt, iskaldt.
Kia hadde forsøkt seg lokalt med elbiler, men generasjon to av Soul var deres første internasjonale satsing på elektrisk mobilitet.
Den store batteripakken (27,0 kWh) tydet på at Soul lå an til å bli best på rekkevidde blant folkeelbilene, og antydet pris sa meg at dette kunne bli en alvorlig konkurrent til den gang bestselger Nissan Leaf.
I dag kjenner vi fasiten. Soul EV er blitt en langt større suksess enn noen kunne forstille seg. I følge tall fra OFV er 2330 biler registrert per 14. august, og for tiden figurerer Soul som tredje mest foretrukne elbil.
Eller?
Dette stemmer slett ikke om du kun leser statistikken for nye biler. Der er ikke Soul engang Kias mest kjøpte bilmodell, og du må helt ned på sjuende plass for å finne Soul EV.
Forklaringen ligger i bruktimporten og en dags registrerte biler fra Tyskland. For Kia har behov for å vise miljøansikt i Tyskland. Derfor må Norge vente på nye Soul EV, mens tyskerne har svært god tilgang på biler de knapt vil ha.
Tyskerne interesserer seg foreløpig beskjedent for elbiler. Incentivene for å skifte til EV er fortsatt for små og lademulighetene langs veinettet dårlig utbygd.
Det bekymrer imidlertid ikke de tyske Kia-forhandlere. For utenfor døren deres står norske biltransportbiler klare til å laste dem opp og kjøre nordover så snart skiltene er skrudd på – og av igjen.
– Vi kjøper de bilene tyskerne ikke vil ha, sa en norsk bruktbilimportør til bladet Bil i fjor.
– Tro meg på at vi forsøker å gjøre noe med dette hver gang vi møter Kia, men like ofte får vi til svar at Norge er et lite bilmarked så vi må ta til takke med de kvotene vi får på nye biler, sier administrerende direktør Irene Solstad i Kia Norge.
Den skjeve fordelingen av nye biler i forhold til hvor det reelt er mulig å selge dem skapte umiddelbart et bruktmarket, og Kia Soul ble på rekordtid dette litt skjulte markedets vinner sammen med Nissan Leaf. Disse to modellene sto ved inngangen til august for 27 prosent av de bruktimporterte bilene – og med Soul på topp.
Totalt ruller det i overkant av 6000 Soul i Norge, 5700 av dem med elektrisk drivlinje.