Opel Ampera-e
Opel Ampera-e
Opel Ampera-e

Ampera-e til Paris

Opel forteller at de skal presentere sin nye elbil, Ampera-e, på høstens bilutstilling i Paris. Den kan løse utfordringer som gjør mange skeptiske til elbiler.

Publisert Sist oppdatert

Rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde. Det er den viktigste utfordringen å løse for at folk flest skal velge en elbil som bil nummer én.

Det er også årsaken til at Tesla har hatt gedigen suksess i Norge, siden de i dag er eneste tilbyder at elbiler som kan kjøres over lengre distanser uten rekkeviddeangst. Spesielt på kalde vinterdager.

Over 30 mil
Chevrolet har antydet en rekkevidde på 200 miles (ca. 320 km) etter amerikansk standard for sin kommende Bolt EV, og når denne vises i europeisk drakt som Opel Ampera-e på Paris-utstillingen om en måneds tid, kan vi anta at det betyr en teoretisk rekkevidde på nærmere 400 km etter europeisk NEDC-standard.

De lover samtidig en praktisk bil med plass til fem pluss bagasje siden den kraftige batteripakken ligger flatt under gulvet.

Rask og smidig skal den også, med en motor som yter 150 kW (204 hk) og har et dreiemoment over hele turtallsregisteret på 360 Newtonmeter.

Opel antyder at det bare tar 3,2 sekunder å komme opp i 50 km/t når lyset skifter til grønt. Ampera-e tar kjappe forbikjøringer (80-120 km/t på 4,5 sekunder), og med en potensiell toppfart på 150 km/t holder du greit følge med den øvrige trafikken på motorvei.

On-line
Som andre nye Opel-modeller skal Ampera-e utstyres med IntelliLink og OnStar, og siden bilen kan brukes på lengre turer har den enkel tilkobling for smarttelefoner via Apple CarPlay og Android Autoslik at du kan nyte din egen musikk.

– Vi gleder oss til å kunne presentere nye Ampera-e i Norge. Den vil bli først ut av tredje generasjon elbiler. Med sin rekkevidde og plass blir den et reelt alternativ til biler med tradisjonelle drivlinjer, og med en pris som gjør den tilgjengelig for folk flest, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Powered by Labrador CMS