Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Mercedes-AMG GT / GT C Roadster

Ny roadster duo

Det har ligget i kortene at Mercedes-AMG ville lansere en toppløs utgave av sin Porsche 911-utfordrer.

Publisert Sist oppdatert

Om et par uker skal bilen vises i Paris, ikke bare i én, men i to utførelser. Det samme skjedde da de lanserte coupéen for noen år siden, så det er heller ikke noen stor overraskelse.

I sommer kom en tredje variant på markedet – Mercedes-AMG GT R er bilen for dem som gjerne ofrer komfort for å rendyrke de mest sportslige egenskapene.

Nok for de fleste
Standardutgaven av den nye modellen heter rett og slett Mercedes-AMG GT Roadster. Med 476 hestekrefter og et dreiemoment på 630 Newtonmeter vil de fleste har mer enn nok med denne som gjør 0-100 km/t på fire blank og har en toppfart på 302 km/t.

Men det fins et alternativ for de som skal ha enda mer ekstreme ytelser – Mercedes-AMG GT C Roadster.

Her er hk-antallet økt til 557 og momentet til 680 Nm. Dermed kapper man akstiden med 3 tideler og øker toppfarten med 14 km/t.

Råskap
C-utgaven er inspirert av GT R på mange områder. Ikke bare når det gjelder krefter, men også gjennom aerodynamiske egenskaper, en bredere hekk, ekstra sporvidde og ekstra brede dekk. I tillegg har den aktiv styring av bakakselen.

Mercedes-AMG har valgt en klassisk kalesje for de dagene man trenger beskyttelse fra oven. Den kjøres automatisk av og på i løpet av 11 sekunder i hastigheter inntil 50 km/t.

Her får du de viktigste dataene for de nye modellene:

Mercedes-AMG GT Roadster

Mercedes-AMG GT C Roadster

Motor

4.0 V-8 twin turbo og direkte innsprøyting

4.0 V-8 twin turbo og direkte innsprøyting

Slagvolum

3982 ccm

3982 ccm

Effekt

476 hk v/6000 o/min.

557 hk v/ 5750-6750 o/min.

Dreiemoment

630 Nm v/
1700-5000 rpm

680 Nm at 1900-5750 rpm

Drivhjul

Bakhjul

Bakhjul

Transmisjon

AMG SPEEDSHIFT DCT 7‑speed dual-clutch transmission

AMG SPEEDSHIFT DCT 7‑speed dual-clutch transmission

Snittforbruk

0,94 l/mil

1,14 l/mil

CO2

219 g/km

259 g/km

Vekt med fører

1670 kg

1735 kg

Vekt / effekt

3.35 kg/hk

2.98 kg/hk

Aks. 0-100

4.0 sek.

3.7 sek.

Toppfart

302 km/h

316 km/h

Differensialbrems differential

Mekanisk

Elektronisk styrt

Chassis

AMG sport suspension

AMG RIDE CONTROL sport suspension with adaptive adjustable damping

Felger foran / bak

9.0 J x 19/11 J x 19

9.0 J x 19/12.0 J x 20

Dekk foran / bak

255/35 R 19 /
295/35 R 19

265/35 R19 /
305/30 R 20

Bremseskiver f / b

360 mm/360 mm

390 mm/360 mm

Kjøremodi

Fire: C, S, S+, I

Fem: C, S, S+, I, RACE

Powered by Labrador CMS