-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
500 km oppblåst rekke-vidde for Opel Ampera-e
Fra en antydet rekkevidde på 400 km økte den til 500 km da Opel lanserte Ampera-e i Paris. Men husk at den europeiske kjøresyklusen (NEDC) gir ganske oppblåste rekkeviddetall som befinner seg ganske langt unna faktisk rekkevidde under norske kjøreforhold.
«Opel gruser konkurrentene» og «Opel med rekkeviddesjokk». Dette er et par tilfeldige titler jeg har plukket fram i forbindelse med Opels første visning av elektriske Ampera-e i Paris.
Ampera-e er identisk med Chevrolet Bolt som lanseres i USA i løpet av høsten. Ampera-e kommer til Norge først til våren.
De 4,17 meter lange bilene er altså teknisk like og utstyrt med 60 kWh batteripakke.
Men i USA forholder man seg litt mer edruelig til rekkevidde, og den amerikanske EPA-sertifiseringen inkluderer heller ikke norsk vinterføre. Der borte oppnådde Bolt 383 km.
Derfor står jeg fast ved at 300 km rekkevidde eller deromkring, kanskje opp mot 400 km om sommeren, burde være innen rekkevidde. Men over 500 km? Aldri.
BMW sliter med rekkevidden i i3. Årsaken er ikke den høye motoreffekten isolert sett (170 hk), men at bilen innbyr til å bruke kreftene. Det spiser batterikapasitet.
Hvor jeg vil med dette? Opel Ampera-e oppgis med 204 hk og tar deg til 50 km/t på 3,2 sekunder, fra 80 km/t til 120 km/t går unna på bare 4,5 sekunder. Slike ytelser innbyr til å bruke strøm. Da hjelper det lite å begrense toppfarten til 150 km/t.
Men det skal Ampere-e ha at den – når Tesla holdes utenfor – i en kort periode sannsynligvis vil være best på rekkevidde inntil konkurrentene lanserer like stor eller større batteripakke.
Sannsynligvis overgår Opelen også Tesla Model 3 som så langt har oppgitt rekkevidde på 350 kilometer.
At Renault øker batteriets størrelse på Zoe fra 22 til 41 kWh som betyr økt NEDC-rekkevidde fra 240 til 400 km er interessant. Ikke minst påkaller Zoe interesse fordi Opel Ampera-e som fysisk bare er litt større enn Zoe, sannsynligvis kommer til å koste 330.000 kroner eller der omkring, mens Renault allerede har priset Zoe til 221.480 kroner.