-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
McLaren P1 GTR nå på Oslo Motor Show
McLaren P1 GTR blir en av hovedattraksjonene på årets Oslo Motor Show.
Det finnes ikke mange McLaren P1 GTR, og enda færre som er godkjent for gatebruk. Faktisk skulle den ikke kunne registreres i det hele tatt, men etter påtrykk fra kunder valgte McLaren å endre oppfatning.
En av de kundene er Arne Fredly. Han har ikke bare skaffet seg en P1 GTR – han skal også låne den ut til Oslo Motor Show.
Bilen bor til vanlig i Monaco, men for noen få dager blir den altså å se her i Norge. For første, og kanskje siste gang.
På snarvisitt
For å finne ut av hvor spesiell denne bilen er tok jeg faktisk turen ned til Monaco for en liten sniktitt, og sammen med Fredly fikk jeg en kjøretur jeg sent vil glemme.
Hele opplevelsen kan du lese om i kommende utgave av bladet Bil. Men la meg bare si at selv i en parkeringsgarasje i Monaco fylt av eksotiske og sjeldne biler, så jeg ingen som var i nærheten så sjelden og rå som Fredlys P1 GTR.
Men det sto også et «kjent fjes» der nede. For Fredly har nemlig lånt ut biler til utstilling før, og hans Bugatti Veyron som Bil hentet til Bil07-utstillingen sto der, like blank og mektig som den fremsto for nesten ti år siden.
Og nå er det altså en ny 1000-hestersbil som skal vises frem.
- Vi er knapt istand til å uttrykke hvor takknemlig vi er for at Fredly stiller denne bilen til rådighet for oss, sier Tommy Larssen, messegeneral for Oslo Motor Show.
Eksklusiv
For å illustrere hvor sjelden denne bilen er; kun 50 eksemplarer skal bygges, og etter planen er det kun 30 av dem som skal kunne gateregistreres.
De resterende bilene skal brukes til det de opprinnelig var tiltenkt; racing.
I utgangspunktet koster bilen to millioner pund - rundt 20 millioner kroner. Hva den vil koste på norske skilt er vanskelig å si, men minst 25 millioner. Og dette er før ombyggingen av bilen til gatebruk er tatt med i betraktningen.
Sammenlignet med andre P1-modeller er GTR-versjonen langt mer hardcore. Lavere vekt og mer marktrykk er nøkkelfaktorene som gjør at P1 GTR etter sigende har knust flere banerekorder, blant annet på Nürburgring. Uoffisielt, i hvert fall – for McLaren selv vil ikke oppgi rundetider eller prestasjonstall.
Det vi vet er at bilen har ganske nøyaktig 1000 hestekrefter kombinert fra en 3,8-liters V8-motor og elektrisk assistanse. Hybridsuperbil, med andre ord.
Og målinger gjort uavhengig av McLaren har gitt 0-100-tider ned mot 2,3 sekunder – et halvt sekund raskere enn en «vanlig» P1.
Noen direkte konkurrenter har ikke bilen, ettersom Ferraris FXXK-biler ikke lar seg registrere for gatebruk, og Porsche ikke har lansert noen baneversjon av sin 918 Spyder.
Unik opplevelse
På grunn av et pågående yacht-show (vi snakker Monaco her, tross alt) var ikke den berømte F1-tunellen åpen, men oppover fjellveiene ut av det lille fyrstedømmet fikk motoren sunget fra seg. Lyden, som kombinerer hylet fra en V8-er, plystringa og puffinga fra to turboer og et helt spesielt, mekanisk hvin fra el-motorene, er virkelig en opplevelse av de sjeldne.
Og det er ikke tvil om at denne bilen går fælt. Jeg har i hvert fall aldri opplevd akselerasjon på denne måten noen gang, både når det kommer til kraft og lyd.
Nå blir altså bilen en av hovedattraksjonene på Oslo Motor Show.
Oslo Motor Show er 28.-30. oktober, og foregår på Norges Varemesse på Lillestrøm. Mer informasjon om showet kan du finne her.