-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Helt ny CR-V på vei
Honda har i natt sluppet bilder og informasjon om en helt ny generasjon CR-V, men vi må vente et helt år før den kommer hit til Norge.
Det er nemlig Honda i USA som har sluppet bilder og informasjon om en helt ny CR-V.
Bilen som faktisk er verdens mest solgte SUV (der har du en fin Honda fun fact til fredags-tacoen) vil dermed bli den femte i rekken – en rekke som begynte tilbake i 1997.
Honda CR-V var absolutt en av pionerene i kompakt-SUV-segmentet, og kan nok ta mye av æren (eller skylden, alt ettersom hvordan man ser på det) for at SUV-ene tok helt av på norske salgsstatistikker.
Men selv om modellen kommer i salg allerede rundt juletider i USA, vil det ta litt tid før den kommer til våre breddegrader.
USA-lanserte modeller fra Honda har en tendens til å ta litt tid før vi får se dem – slik tilfelle er for blant annet nye Civic også.
Men det vi kan si med stor sikkerhet er i hvert fall at den «norske» CR-V – når den først kommer – vil bli seende ut veldig likt som bilen på bildene her.
Det betyr LED-kjørelys, selv på de billigste variantene, og en design som kombinerer dagens CR-V med neste Civic. Relativt vellykket, spør du meg.
Takboksen Honda har valgt å utstyre CR-V med på de offisielle bildene er heldigvis valgfri …
1500-kubikker
Også i USA må det downsizes, og Honda går så langt som å putte en 1,5-liters turbomotor i nye CR-V. Ikke godt å si hvordan amerikanerne reagerer på det, men den lille firesylindrede motoren har en effekt på 190 hestekrefter, så kreftene skal nok ikke være noe problem.
Honda selv påstår at dette er den første turbomotoren som finner veien ned i motorrommet på en CR-V – men det er nok bare fordi Honda aldri har solgt CR-V med dieselmotor i USA.
En gammel traver, Hondas 2,4-liters selvpustende bensinmotor med 184 hestekrefter (ja, faktisk), vil også være tilgjengelig i USA. Den kommer neppe hit til Norge.
Begge motorene selges med CVT-girkasse, men vi vet jo at Honda har en glimrende ni-trinns tradisjonell automatkasse til dieselmotorene. Vi får håpe den heller blir tilvalg for vår del, i tillegg til seks-trinns manuell som ikke selges i USA.
Dessuten har jo Honda flere girkasse-prosjekter på gang, som en 11-trinns trippelclutch-kasse. Jeg tviler på at denne dukker opp i CR-V med det første, men heller denne enn CVT.
Hondas 1,6-liters diesel (som i dag selges med opptil 160 hestekrefter) kommer nok helt sikkert til å dukke opp i ny CR-V så fort den er Europa-klar.
Volumbryteren er tilbake!
CR-V har fått en kraftig oppgradering innvendig også. Det første jeg legger merke til, og applauderer, er gjensynet med en klassisk volumbryter pent plassert ved siden av det helt integrerte multimedieanlegget.
Dagens CR-V har et system som både ser ettermontert ut, og er klønete i bruk. Vi satser på at neste generasjon HondaLink har hevet standarden noe.
Honda har nok fått sin dose kritikk for denne løsningen, ettersom de selv skriver i pressemeldingen at de har et «system som nå tilbyr en fysisk volumbryter». Godt jobba.
Systemet er uansett klargjort for både Apple CarPlay og Android Auto, som gjør integrering av mobiltelefon til en lek.
Alle forkortelsene
Rett foran føreren sitter nå også et helt nytt og digitalt instrumentpanel. På de første bildene fra Honda viser instrumentpanelet en sober og elegant design – men vi satser på at dette lar seg personalisere, slik vi ser i flere og flere modeller om dagen.
Nye CR-V vil naturligvis fylles til randen av moderne komfort- og sikkerhetsfunksjoner. Radar-basert cruise control, nødbremsesystem, aktiv filholder og mye annet som kan listes med tre- og fire-bokstavers forkortelser kan jo nesten regnes som selvfølgeligheter på utstyrslisten til en moderne bil i dag – men det er langt fra alle som kan tilby det.
Alt dette får altså amerikanerne kose seg med i julegave, mens vi må vente til neste jul. Den som venter på noe godt …