-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ladbar hybrid-Mini
Neste generasjon Countryman er rett rundt hjørnet, og nå bekrefter Mini at modellen også kommer som ladbar hybrid.
Det burde jo være helt naturlig egentlig, at et merke som Mini kommer med en eller annen form for elektrisk drivlinje.
Biler som tar seg best ut i byen burde vel ha teknologi som passer best i byen – og elektriske småbiler er jo en drøm å frese rundt i urbane strøk med.
Så har jo også Mini lekt med tanken om elektrifisering tidligere. Allerede i 2008 var kollega Ringen for å prøve Minis testserie av elbiler. Men disse fant aldri veien til Norge. Og Minis spådom den gang, om en elektrisk Mini «tidlig dette tiår» har jo ikke akkurat slått helt til.
Nå kan i hvert fall Mini bekrefte at de kommer til å selge biler med stikkontakt – selv om dette er i kombinasjon med bensinmotor.
For den ladbare hybridpakka vi kjenner fra BMW 225xe finner nå også veien ned i neste generasjon Mini Countryman.
Akkurat det er ikke så rart, all den tid de to bilene deler plattform; den såkalte UKL1-plattformen som vel egentlig var tiltenkt Mini, men som BMW etter hvert innså var naturlig å bruke selv når de skulle lage flerbruksbil.
Drift på alle fire
BMW 225xe er, som x-en i navnet hinter til, firehjulsdreven. Det blir også en hybrid-Countryman, med bensinmotoren som driver forhjulene og elmotoren som driver bakhjulene.
I el-modus blir bilen dermed, så vidt jeg vet, den første bakhjulsdrevne Minien i produksjon.
Bensinmotoren er en 1,5-liters, tresylindret sak vi kjenner fra andre Mini-modeller, som i tospann med elmotoren bak yter 224 hestekrefter til sammen. Når all denne effekten fant veien inn i en liten flerbruksbil fra BMW, er det jo ikke unaturlig å tenke at det blir omtrent likt i en Countryman.
Det vil i så fall gjøre den nesten like kraftig som Mini John Cooper Works, den råeste modellen i Mini-utvalget.
Selv om nye Countryman enda ikke er offisielt lansert, vet vi i stor grad hvordan den kommer til å se ut. Spionbilder viser oss at den kommer til å ha mange fellestrekk med dagens Countryman, og interiøret forventer vi blir veldig likt som Clubman.
Utvendig er det ikke stort mer enn en logo eller tre pluss ladeluka foran førerdøren som avslører hva som skjuler seg under panser og baksete.
Gul startknapp
Innvendig er turtelleren erstattet med en kraftmåler, og den rød-pulserende startknappen erstattet med en gul-pulserende knapp. Utover det forteller Mini selv at alt er som Minier ellers – det er vanskelig å se for vår del, all den tid bilen er så gjennomkamuflert som den er.
Selv ikke understell og hjuloppheng har fått noen oppgraderinger – ekstra vekt til tross. Batteriene sitter lavt plassert bak i bilen, og med elmotoren også der bak blir vektfordelingen litt annerledes enn Minier ellers – men neppe noe forverring. Lavere tyngdepunkt er jo uansett en fordel.
Det ligger jo tross alt i Minis natur at bilene skal være morsomme å kjøre.
Det tror vi gjelder for Minis største bil også, når den dukker opp en gang neste år. Om hybrid-varianten kommer samtidig er usikkert – men jeg tviler. Det bør likevel ikke drøye alt for lenge før den er klar, siden drivlinjen allerede er i drift i BMW-drakt.