Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R
Med Stian Paulsen
Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R
Med Stian Paulsen
Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R
Med Stian Paulsen
Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R
Med Stian Paulsen
Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Duell: Ford Focus RS møter Honda Civic Type R

Spinning in the rain

Rudskogen, to hotte hatchbacker med til sammen 660 hestekrefter og én profesjonell racingsjåfør. For en dag!

Publisert Sist oppdatert

Kjøkkenmaskin
Med hjelm på hodet blir motorlyden i Focusen et herlig bassdrag over hele registeret. Jeg vet at lyden er falsk – og spilt ut gjennom høyttalerne. Men smellet i pottene når man går brått av gassen høres tydelig utenfra også.

Hondaen høres mest ut som en kjøkkenmaskin. Her har ikke japanerne brukt mye krefter på lyd-tuning. Og for VTEC-entusiastene blir det kanskje ikke møtt med stor begeistring at det er umulig å unngå å høre turboen – både ved pådrag og når man slipper gasspedalen.

Jeg blir med Paulsen ut i Civicen for å la bilene bli fotografert. Jeg spør ham om girkassa, som jeg mener er en av de beste (om ikke den beste) girfølelsen på markedet.

- Nja … Det er litt slark her sånn, sier han og beveger stikka sidelengs i tredjegir.

- Jeg foretrekker den i Focusen. Tightere.

Jeg foretrekker fortsatt Civicen her, men clutchen er enklere å dosere i Forden. Sånn ute på landeveien er Focusen generelt enklere å leve med.

Jekyll & Hyde
Civicen støyer forferdelig, og er fryktelig stiv. Focusens to veldig tydelig forskjellige demperinnstillinger er glimrende vurdert, og med et litt mer forseggjort interiør blir Focusen valget for de som er mer opptatt av normal-cruising enn full gass rundt hver sving.

Det er ikke dermed sagt at Civicen er håpløs i det daglige. Bedre bakseteplass og et svært bagasjerom (begrenset i Focusen på grunn av drivaksel og differensial bak) teller på pluss-siden – for ikke å glemme de gode stolene, da.

Men den er alltid «på». Alltid i angrepsmodus. Focusen er både Dr Jekyll og Mr Hyde – men selv ikke i Hyde-modus er den like angrepsvillig som Civicen.

For på banen begynner det å tegne seg et rart bilde. Etter hvert som asfalten blir tørrere – eller, «mindre våt» er vel en mer passende betegnelse – begynner Civicen å skinne sterkere og sterkere.

Det ekstremt stive chassiset gjør at bilen henger som en klegg i svingene. Null antydning til krenging, og Paulsen ligger Fredric Aasbø-bredt i svingene nå. Bare fordi han kan.

Jeg ligger bak i Focusen, og klarer ikke helt finne rytmen.

Oppsummeringen er enkel.

- Til daglig ville jeg kjørt Focusen, fordi den har firehjulsdrift, sier Paulsen.

- Men den beste kombinasjonen hadde vært Civicen med interiøret til Focusen.

Det er ingen dårlig konklusjon, men selv digger jeg instrumentene i Civicen, og sittestillingen er milevis bedre enn i Focusen.

Prisgapet
Focus RS er en fantastisk morsom og avhengighetsskapende doning, med krefter og grep jeg aldri blir lei av. Men den er ikke like hissig på banen som Civic Type R – og i hendene til Paulsen er Hondaen raskere.

- Hva er prisforskjellen på disse, da? Jeg tipper Focusen er noe dyrere, undrer Paulsen.

- Ganske nøyaktig 200.000 kroner skiller disse, svarer jeg.

- Det er ikke Focusen verdt, sier Paulsen.

Jeg må egentlig si meg enig.

Tekniske data:

Honda Civic Type R

Ford Focus RS

Pris fra

549.000

710.000

Pris testbil

569.000

-

Motor

1996 cm³, 4-syl. turbobensin

2300 cm³, 4-syl. turbobensin

Effekt/moment

310 hk/400 Nm

350 hk/440 Nm

Drivlinje

6M, forhjulstrekk

6M, firehjulsdrift

Forbruk/utslipp

0,73 l/mil, 170 g/km CO2

0,77 l/mil, 175 g/km CO2

Fart (0-100/toppfart)

5,7 sek./270 km/t

4,7 sek./266 km/t

Vekt

1382 kg

1485 kg

Powered by Labrador CMS