-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Neste generasjon billys
Er dette neste steg for morgendagens billys? Mercedes tror det – og det virker lovende.
Osram kjenner de fleste til – merket som garantert sitter i en lampe eller fjorten hjemme hos deg og på kontoret.
Men Osram lager ikke bare 35-wattere til taklampa i gangen, de er også tungt involvert med bilindustrien. Og denne gang er det Mercedes de har jobbet tett sammen med.
For når Osram slår seg sammen med Fraunhofer-instituttet – det tyske forsknings- og utviklingsinstituttet som blant annet er kjent for utviklingen av MP3-lydformatet og bruken av løvetann i dekk-gummien – og får Mercedes til å definere noen krav til utforming og bruk, ja da blir det teknologiske fremskritt.
Legg til at hele prosjektet har vært støttet av den tyske staten, så er det ikke vanskelig å skjønne at her er det mange interesser i spill:
- Sikkerhetsaspektet: Gode lys er et viktig sikkerhetselement
- Komfortaspektet: Det er fryktelig slitsomt å kjøre med dårlige lys
- Salgsaspektet: Denne teknologien kan Osram (på sikt) selge videre
- Teknologiaspektet: Både Mercedes og Osram får skrytegrunnlag av dette
Så hva går egentlig nyheten ut på?
Kort sagt er dette noe så «enkelt» som en ny «lyspære». Det som er interessant er hvordan denne pæren er oppbygd.
For pæren er nemlig laget med en diodematrise – et rutenett av små lysdioder (light-emitting diode, LED) – på 32x32. Det vil si 1024 lysdioder i hvert lyselement.
I prototype-lampen har Hella (som også er med på prosjektet) plassert tre slike lyselement, som dermed gir en total på 3072 lysdioder.
Hvilke fordeler gir dette?
Du har kanskje hørt om LED-matriselys (eller «LED Matrix», som de fint kaller det i markedsføringen) allerede. Audi, Mercedes, Opel og flere benytter seg av slik teknologi. De fungerer ved at individuelle lysdioder skrus av og på basert på omgivelsene.
Kommer det en bil imot, skrur systemet av akkurat den dioden som treffer motgående bil til enhver tid. Dette styres med kameraer i frontruta, og avanserte styringsmoduler i tilknytning til lyktene.
Dagens E-klasse, som sannsynligvis har verdens mest avanserte frontlykter, har i dag 84 lysdioder – som også er produsert av Osram. Med mer enn 30 ganger så mange dioder åpner Osram for at lysstyringen blir langt mykere – i dag ser man godt når et element slukker og et annet tar over – og mer detaljert.
Er det så vanskelig å presse flere dioder inn i en lampe, da?
Både ja og nei. Dette er litt som å øke batterikapasiteten på en elbil. Veldig enkelt sagt er det ikke vanskelig i det hele tatt å gi hvilken som helst elbil lang rekkevidde – det er bare å legge til flere battericeller.
Men i praksis er det ikke så enkelt, for alt dette skal jo ha plass et sted – enten vi snakker batteri eller LED-enheter.
For prosjektet til Osram et al. handler også om å pakke dette på en så liten plass som mulig. I dagens lykter har hver diode sin egen kontrollenhet, noe som tar mye plass. Med den nye LED-enheten har Osram pakket kontrollenheten inn i selve LED-chipen.
1024 dioder kontrolleres dermed med én kontroller.
En annen fordel er at systemet ikke har noen bevegelige deler. Det betyr mindre som kan gå gærent. Alt styres elektronisk.
Når kan vi forvente å se dette på veien?
Det sier ikke verken Mercedes, Osram eller Fraunhofer noe om, men det vil nok ta noen år. For først skal disse lysene testes i alle slags forhold, deretter skal de tilpasses en eventuell produksjonsmodell. En rolig gjetning: 3-5 år.
Men det vi virkelig kan håpe på er en revolusjon i designen av billykter. I dag tar lamper stor plass, og legger begrensninger på utforming av både front og hekk. Med kraftigere, mindre og smartere lamper kan vi forhåpentligvis endelig få se smale, elegante lykter à la Mercedes’ eget Maybach-konsept fra årets Paris-utstilling.