-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fiskers nye dører
Det er åpenbart det skal være dører i år. Siden den nye bilen fra Henrik Fisker omtales som "Tesla-killer" er det klart den også må kille Type X-dørene.
Henrik Fisker har alltid vært flink til å bruke store ord. Og i det siste har det blitt en del av dem igjen. Det går nemlig mot en ny bil fra hans hånd.
Vi har allerede hørt at han skal lage en ny bil. Tidligere denne måneden hørte vi han hadde grunnlagt Fisker Inc. som skal bygge en batteridrevet bil, der batteriene er stappfulle av påstått ny kunnskap – og en rekke patentsøknader.
Basis i nyutviklingen skal være grafen, et materiale med overlegne egenskaper når det gjelder å lede strøm. Et annet av Fiskers nye selskap, Fisker Nanotech, skal visstnok ha utviklet en maskin som kan produsere grafen vanvittig billig. 10 cents per kilo når den lagerbatcher på 1000 kilo ad gangen. Det betyr nok også at det nye batteriet vil helle mer i retning av å være en såkalt superkapasitator (høy energitetthet – lang levetid).
Men som sagt, vi vet ikke.
Vi vet ikke noe om bilen heller, bortsett fra at den sannsynligvis skal bygges hos VLF – et selskap han koblet seg opp mot tidligere i år. Det var der Bob Lutz monterte inn Corvettemotorer i overskudds Fisker Karma-biler, før Karma-prosjektet ble flyttet til Kina. Nå bygger de Fiskers Viper-baserte Force 1-bil der. Forholdsvis innfløkt det hele.
Men det som ikke er innfløkt er at nå har Fisker vist en profil av den nye bilen sin på sin egen Facebook-side. Og det kan vi si, at dersom dører betyr noe, er dette en vinner. Dihedrale dører heter dette på vanskelig (der dihedral egentlig betyr vinkelen mellom to plan. Null, hvis planene er parallelle med hverandre, men når de ikke er det – som her – snakker vi om den vinkelen som de to flatene utgjør når planene begge observeres langs deres felles skjæringslinje).
Glem det – det vi snakker om er Lamborghini-type dører. Her festet i forkant og i bakkant, så sammen lager de fire dørene åpenbart en skikkelig dramatisk koreografi.
Nå er det ikke mye vi ser av dette bildet, men jeg frykter vel kanskje at den vil inneholde noen av de overdrevent dramatiske kurvene vi også så på Karma. Subtilt er liksom noe Fisker la fra seg da han forlot Aston Martin.
Men hva vi vet er at noen Autopilot kommer vi ikke til å møte her. «Det er jeg ikke klar til å utvikle» sa han til Business Insider tidligere i høst. «Dette er kanskje et kontroversielt standpunkt fra en bilbygger, men jeg begriper ikke hvorfor en bilprodusent skulle utvikle biler for automat-kjøring» Det burde være en jobb for underleverandørene, la han til.
Imens får vi prøve å følge med på hans neste sosiale-media slipp.