TEST: Audi Q2. Her på sommerveien til Suleskard.

TEST: Audi Q2. Foran Troll-museet i Lunde i Telemark, landets minste og enkleste bilmuseum. Du trykker på knappen på veggen, og bilen dreier to ganger rundt!

TEST: Audi Q2. Obrestad fyr på Jæren.

TEST: Audi Q2. I Kvassheim havn, også på Jæren.

TEST: Audi Q2. Tanking i Egersund.

TEST: Audi Q2. Foran favoritthotellet i Sogndalstrand helt sør i Rogaland.

TEST: Audi Q2. Helleren i Jøssingfjord.

TEST: Audi Q2. Grensehandel er ikke bare Svinesund, men også på grensen mellom Rogaland og Vest-Agder.

TEST: Audi Q2. Strandhugg i Farsund.

TEST: Audi Q2. Bare i Agder kan du kjøpe Agder-bensin.

TEST: Audi Q2. Innom Tvedestrand.

TEST: Audi Q2. På kaikanten ved Lyngårporten.

TEST: Audi Q2. Lunch i Risør.

TEST: Audi Q2. Hva er poenget med den brede C-stolpen?

TEST: Audi Q2. Enkelt å orientere seg på instrumentene i Q2.

TEST: Audi Q2, en bil du sitter høyt i.

TEST: Audi Q2.

TEST: Audi Q2.

TEST: Audi Q2. Reisens høyeste punkt.

Prøvekjørt: Audi Q2

Q2 er lett å leve med og god å oppholde seg i, men bevares hvor god betalt Audi tar for den nye, lille SUVen.

Publisert Sist oppdatert

Det knyttes alltid forventninger til en ny Audi. En liten SUV – Q2 – for folk flest er slett ikke dagligdags. Men med startpris noen titusenlapper over den større – og etter min mening langt lekrere A3 – forsvant folkeligheten allerede da prisen ble kjent.

Så for meg var spørsmålet derfor om dette egentlig bare er å glemme, eller har bilen skjulte kvaliteter som er verd prisen?

På langtur
For å finne ut det tok jeg den gjennom Telemarks jungel av småveier, så over fjellet til Stavanger for dernest å returnere tilbake til hovedstanden i stiv kuling og piskregn langs kysten.

Det ble en uforglemmelig tur, men jeg er sannelig ikke sikker på om jeg om noen år husker hva slags bil jeg kjørte.

Jeg hadde i dagene før fartet rundt i en Mini Clubman, en styggdyr og knøttliten stasjonsvogn, men med personlighet og ikke minst såpass spiss styring at jeg gladelig kjørte en tur ekstra, bare fordi det var gøy.

Slik er det også når jeg kjører Mazda CX-3, en liten crossover akkurat som Q2. For Q2 minner langt mer en om en litt høyhjulet småbil enn noe som kan kalles for SUV. Liten SUV er for meg Opel Mokka, og her har jeg nevnt to konkurrenter som det er verd å se nøyere på om du har Q2 i tankene.

452.000 kroner
Ikke det at jeg her forsøker å senke Q2, men prisen – 452.000 kroner med 1,4 liter/150 hk, S-tronic, kun forhjulsdrift og langt fra overdådig utstyrt, ga meg hakeslipp. CX-3 i toppversjon med like mye motorkraft, 4x4 og AT koster drøyt 100.000 kroner mindre. En sammenliknbar Opel Mokka med 4x4 og automatgir er heller ikke langt unna 100.000 kroner rimeligere.

Men, vil du innvende, Mazda og Opel er ikke premium biler. Nei, men jeg satt heller ikke igjen med spesielt mye premiumfølelse etter å ta tilbrakt dager og et par tusen kilometer i Q2.

I denne prisen bør elektrisk justerbart førersete, headupdisplay (+8.000 kroner) og ryggekamera (+ 5000 kroner) i det minste være med. Q2 har den samme naviskjermen som A3, men den forskjellen at den ikke kan senkes ned i dashbordet. Akkurat denne funksjonen brukte Audi i sin tid som et argument for å skille A3 fra Golf. Å fjerne funksjonen er jeg sikker på at ikke har med annet å gjøre enn å spare penger.

Lett å trives i
Jeg sitter godt i Q2, men savnet muligheten til å forlenge seteputen slik som eksempelvis i Opel Mokka. Den brede platen i bakre takstolpe er komplett uforståelig og gjør lukeparkering enda vanskeligere uten ryggekamera.

Men om jeg lukker øynene for prisen er det lett å trives bak rattet i Q2 selv om jeg under kjøringen savnet tilbakemelding fra rattet. Det finnes ikke snev av sportslighet i Q2 selv når sportsmoduset ligger inne.

1,4 literen (150 hk) er det beste ved bilen. Den gjør jobben effektivt og smidig, og kombinasjonen med 7 trinns S tronic-kasse passer strålende i Q2. Jeg klokket den 1280 kilo lette bilen til 8,5 sekunder til 100 km/t, som er identisk med fabrikktallet.

4x4 kun med diesel
På fjellet møtte jeg vinteren med stedvis isete vei. Ikke det at jeg savnet firehjulsdrift, Audien klarte seg helt fint uten, men hva er hensikten med en bil som denne om den ikke trekker på alle fire?

I Q2 kan 4x4 enn så lenge kun leveres i kombinasjon med dieselmotor.

Vinden tok godt tak i Q2 langs Jær-strendene sørover mot Egersund, men det ble aldri ubehagelig. Bilen var dessuten utstyrt med «adaptive line assist» (+ 8000 kroner). Når veioppmerkingen er god fungerer den greit, men herfra og til selvkjør er et fortsatt lang vei.

Med lengde på 4,19 meter befinner Q2 seg i B+-segmentet, altså blant de større småbilene. Den føles på ingen måte liten foran, og høyden på 1,51 meter gir høy sittestilling både foran og bak. Derfor var plassen bak overraskende god, ikke minst fordi det er god plass til føttene under forstolene. Kjekt det.

Senkbart bagasjeromsgulv gjør det mulig å velge mellom flatt gulv når bakseteryggene legges ned og utvidet rom når baksetet er i bruk. 405 liter med bakseteryggene oppslått må være klasseledende for biltypen. Veldig bra.

Bil for voksne
Infotainmentteknologi er Audi god på. Funksjonene er lette å finne ut av og ikke minst enkle å betjene via styrehjulet på midtkonsollen. Her er ingen av de berøringsskjermene jeg mener ikke hører hjemme i biler, og varmeapparatet styres via «gammeldagse», lettleste og trafikksikre knapper og hjul. Flott.

Vår Q2 var utstyrt med sylinderutkobling og displayet viste at den ofte gikk på bare to sylindre uten at det var merkbart under kjøringen. Bensinforbruk på hele strekningen på 0,65 som gir 150 gram CO2 i utslipp lever jeg helt greit med selv om Audi har skattet inn bilen på 0,52 liter/mil.

Inntrykket jeg sitter igjen med er at Q2 i betydelig grad henvender seg til sølvgenerasjonen som liker å sette seg inn, og ikke ned i bilen, som synes det er kjent at den er enkel å håndtere og lett å parkere – og i tillegg tar deg fram uansett føre. Men da er det kun diesel som gjelder – og husk å krysse av for ryggekamera.

Kilde: OFV

Q2 og tre konkurrenter

Audi Q2
1,4 TFSI Sport

Mini Countryman
Cooper ALL4

Mazda CX-3
Optimum AWD

Opel Mokka
4x4 Innovation

Pris

357.700

343.400

334.000

339.900

L/M/B cm

419/179/151

410/179/156

428/177/154

428/178/166

Motor

1,4 l/150 hk B

1,6 l/122 hk B

2,0 l/150 hk

1,4 l/152 hk

Moment

250 Nm

160 Nm

204 Nm

245 Nm

4x4

Bare diesel

Ja

Ja

Ja

Gir

7 S-tronic

6 M

6 A

6 A

Forbruk

0,52 l/mil

0,67 l/mil

0,63 l/mil

0,65 l/mil

CO2

119 g/km

156 g/km

146 g/km

148 g/km

Bagasjerom

405 – 1050 l

350 – 1170 l

287 – 1197 l

356 – 785 l

Powered by Labrador CMS