Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy
Bygger ut Vegmuseet for å huse historiske kjøretøy

Takket Ketil Solvik-Olsen for initiativet til å bygge ut Vegmuseet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er så opptatt av kjøretøyer og deres historie at han nå foreslår en foreløpig bevilgning på 10 millioner kroner til å utvide Norsk vegmuseum ved Hunderfossen i Øyer kommune slik at det også kan huse innholdet i det nå nedlagte Norsk kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer.

Publisert Sist oppdatert

Budsjettforslaget fra samferdselsministeren fikk Bilforlagets Jon Winding-Sørensen til å rope hurra, og han inviterte umiddelbart Ketil Solvik-Olsen til Bil/BilNorges stand på Oslo Motor Show.

Her ble samferdselsministeren ikke bare takket for at han så verdien i å gjøre bilhistorien tilgjengelig for ettertiden, men også overlevert en modell av elektriske Renault Twizy.

Ketil Solvik-Olsen er en ivrig samler av modellbiler, og har hundrevis av dem på kontoret. Men Twizy var et av de få hullene i samferdselsministerens samling.

– For oss i Bil er dette spesielt morsomt, og her kan du se hvorfor, sa Jon Winding-Sørensen og henviste til Bil-bilen Solvik-Olsen sto ved siden av.

– For nesten 40 år siden arrangerte vi en designkonkurranse i bladet, et utkast til en MPV-liknende bil vant, og det lenge før noen hadde funnet opp begrepet MPV. Så fikk vi Ermanno Martinuzzi, mannen som skapte Il Tempo Gigante-bilen, til å banke ut Bil-bilen i full skala, fortsatte Winding-Sørensen.

– Bilen oppholdt seg lenge blant juvelene på Lillehammer, og nå – takket være ditt initiativ – er det håp om at den igjen skal få tak over hodet sammen med mange andre spennende bilhistorieinnslag.

– Vi ønsker å takke deg for at du, 125 år etter at bilen kom til Norge, gir oss et håp om at denne delen av norsk kulturhistorie skal bli tatt på alvor, konkluderte Jon Winding-Sørensen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har før han ble heltids politiker arbeidet hos en av landets store bilimportører, og han er så bilinteressert at hele dagen gikk med til å gå i dybden på Oslo Motor Show.

Her ser du noen bilder fra hans rundtur.

BilNorge.no er til stede på Oslo Motor Show, og alle våre saker herfra finner du her!

Powered by Labrador CMS