-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen bekrefter WRC-sorti
Gårsdagens rykter er bekreftet – Volkswagen trekker seg fra WRC etter årets sesong. Dermed er Andreas Mikkelsen arbeidsledig, men det norske rallyesset står ikke på bar bakke.
Det er ikke mer enn et par måneder siden Volkswagen Motorsport ansatte Sven Smeets som ny direktør etter Joost Capito som ble headhuntet av McLarens Formel 1-team. Førerne har også skrevet nye kontrakter – Andreas Mikkelsen for en periode på tre år.
Samtidig har det ulmet rundt Volkswagens satsing etter dieselskandalen som sjokkerte en hel verden i fjor høst. Og på gårsdagens generalforsamling kom beslutningen om å stoppe WRC-aktiviteten etter årets sesong.
WRC-satsingen har gitt Volkswagen en suksess man bare kan drømme opp med fire VM-titler for konstruktører og like mange for teamets førstefører, Sebastien Ogier.
Av 51 kjørte rally har de tre ekvipasjene med Sebatien Ogier / Julien Ingrassia, Jari-Matti Latvala / Mikka Anttila og Andreas Mikkelsen / Anders Jæger (fra 2016) vunnet 42. De har satt bestetid på til sammen 621 etapper.
Volkswagen sier i en pressemelding at samtlige ansatte i Volkswagen Motorsport beholder sine jobber, og at de skal konsentrere seg om å utvikle kundebiler innen rally, TCR (touring cars) og den USA-baserte Global Rallycross serien hvor de har deltatt med spesialbygde Beetle-modeller med stor suksess.
På rallyfronten skal de bruke sin ekspertise til å utvikle R5-biler som konkurrerer i WRC2-klassen for salg.
I tolvte time
Siden beslutningen kommer så tett på en ny sesong er det begrenset hvor mye Volkswagen sparer på å kutte WRC-satsingen siden ny bil allerede er utviklet og klar. Trolig må de også betale for deltagelse i 2017-sesongen.
Dermed er det signaleffekten som er det viktigste her, at man ikke spruter champagne med VW-logoen på brystet samtidig som selskapet står foran milliarderstatninger i forbindelse med sin juksing på dieselmotorene.
Hva som nå skjer med Andreas Mikkelsen i WRC er selvsagt uklart, men om han ikke blir plukket opp av et annet team, er økonomien sikret gjennom han nylig inngåtte treårskontrakt med VW Motorsport.
Flere muligheter
Toyota kommer som kjent på banen med nytt team fra 2017-sesongen, samtidig som Citroën kommer tilbake for fullt med offisiell fabrikksatsing. I tillegg fortsetter Hyundai som har utfordret VW hardt i årets sesong, og kanskje klarer M-Sport å få mer fart i sine Fiestaer.
Volkswagen vil bli savnet i sporten som neste år får helt nye regler og vesentlig mer spektakulære biler. De nye reglene ville gitt Mikkelsen gode muligheter til å slåss om en VM-tittel siden de tillater tre førere på hvert team, hvorav de to beste teller i teammesterskapet.
Slik gikk det dessverre ikke, men vi får håpe at våre beste rallyfører får nye muligheter i et av de andre teamene. Toyota med teamsjef Tommi Mäkinen er kanskje det heteste tipset.