-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvos globale puslespill
Kinesisk-eide Volvo legger nå mer av produksjonen over til Kina, samtidig som de lanserer sin hittil mest luksuriøse modell.
S90 Excellence heter den nye toppmodellen som skal avdukes for publikum på Auto Guangzhou om noen uker, og som navnet indikerer er dette modellen for dem som er ute etter det ypperste av det ypperste.
Vi fikk et glimt inn i bilen på Beijing-utstillingen i april, og nå får vi flere detaljer om den luksuriøse modellen som er skreddersydd for kresne kinesere, men som på sikt også skal ut på eksportmarkeder, trolig mot slutten av 2017.
Volvo tilbyr også en Excellence-versjon av XC90, og denne tilbys også for skreddersøm i utvalgte europeiske markeder.
Viktig brikke
– Kina får en viktig rolle for å nå våre globale produksjonsmål om 800.000 biler i 2020. Våre fabrikker her leverer produkter i verdensklasse for eksport til hele verden, sa Håkan Samuelsson, Volvos toppsjef da han avduket den nye modellen i Shanghai.
Volvo var første vestlige produsent til å eksportere kinesiskbygde biler til globale markeder da de tilbød den forlengede S60-versjonen i USA i 2015. Bilen oppnådde maksimal score med fem stjernes i den amerikanske kollisjonstesten.
S90 Excellence blir ifølge Volvo den mest luksuriøse bil som noensinne er bygget i Kina.
Tre seter
Det første man legger merke til er at fremre passasjersete er erstattet med en såkalt Lounge Console for å gi maksimal komfort i baksetene. Det andre er de eksklusive materialene som er benyttet for å gi bilen en følelse av ekstrem luksus.
Den er utstyrt med panorama soltak, foldebord, smarte oppbevaringsløsninger, koppholdere med varme og kjøling, justerbar fothviler, samt en stor skjerm med tastatur for underholdning eller jobb.
Fra et innebygget kjøleskap kan man nyte forfriskninger i krystallglass fra Orrefors, og etter en lang dag på kontoret kan man plassere skoene i en egen oppbevaringsboks for maks komfort på bilreisen.
S90 skal i Kina selges med tre alternative drivlinjer – T4 og T5 bensinmotorer, samt den ladbare hybridutgaven T8 Twin Engine. Excellence-versjonen tilbys kun med T8.
Fra Kina til Verden
Produksjonen av den kinesiske S90-utgaven starter i november, og spesialutgaven følger neste år.
På sikt skal alle S90 kun bygges ved Daqing-anlegget i Kina for eksport til alle verdenshjørner. Dermed får fabrikken i Torslanda ved Gøteborg frigjort kapasitet til andre modeller – ikke minst XC90.
Volvo har hatt en formidabel vekst de siste årene, og planlegger videre vekst i årene fremover. For å nå sine mål er de avhengig av at Kina blir et element i den globale produksjonsstrategien – ikke bare for det lokale markedet slik det har vært til nå.
Volvos 60-serie skal, skal fra neste generasjon baseres på SPA-plattformen (som 90-modellene). Bilene skal bygges ved Volvo-anlegget i Chengdu.
Nok en fabrikk
Den planlagte 40-serien, basert på en ny CMA-plattform, skal produseres ved et nytt anlegg som er under oppføring i Luqiao, 350 km syd for Shanghai. I tillegg har Volvo en moderne motorfabrikk i Kina, så tilstedeværelsen i verdens største bilmarked er omfattende.
Den nye Luqiao-fabrikken, som eies av Zheijang Geely Holding men drives av Volvo, skal i tillegg til Volvos 40-serie også bygges CMA-baserte biler for det nye merket LYNK & CO.
Fortsatt Europa
Volvo har to anlegg i Europa, i Sverige og i Belgia. Anlegget i Torslanda skal fortsette å bygge 90-serien (med unntak av S90 som flyttes til Kina) og 60-serien, mens Ghent-anlegget i fremtiden kun skal bygge den CMA-baserte 40-serien.
I tillegg er Volvo i gang med å sette opp en ny fabrikk i South Carolina, USA, som skal bygge den SPA-baserte 90-serien for salg i USA og for eksport.
Vi skjønner at Volvo-ansatte setter pris på sine ekspansive kinesiske eiere etter å ha ligget i Ford-skyggen i en årrekke.