-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Nissan lanserer et nytt alternativ
Jeg skal medgi at jeg måtte lese denne meldingen to ganger for å skjønne hva det dreier seg om. Jeg skal gjøre mitt beste for at du slipper det.
Nissan lanserer en ny teknologi med betegnelse e-Power, og som du sikkert har gjettet dreier det seg om biler med elektrisk drivlinje. Men de mangler en viktig detalj sammenlignet med tradisjonelle elbiler – nemlig stikkontakten. Derfor er systemet ulikt alt annet på markedet.
Elmotoren er hentet fra Leaf, verdens mest solgte elbil. Men i motsetning til Leaf, som lades fra strømnettet, benytter e-Power en liten bensinmotor som generator.
Fordelen er ifølge Nissan at systemet blir så kompakt at det kan brukes i småbiler siden den store batteripakken er erstattet med en vesentlig mer kompakt enhet.
Og du slipper unna rekkeviddeangsten siden bilen drives av bensin som er tilgjengelig 24/7 de fleste steder.
Bensinmotoren, en tresylindret 1,2-liter, har ingen forbindelse med drivhjulene. Den sørger kun for å forsyne batteriene med strøm når de nærmer seg utladet eller når belastningen er ekstra stor i høye hastigheter.
Siden elmotoren driver hjulene får man frem egenskapene som kjennetegner elbiler – som et kraftig dreiemoment ved lave turtall – førstemann ut av lyskrysset – og stille drift.
Ifølge Nissan vil forbruket fra en slik bil være på nivå med det man får i en tradisjonell hybrid, som f.eks. Prius.
Men de norske elbilfordelene kan du skyte en hvit pil etter – i Norge vil denne bli kategorisert som en vanlig hybrid, om den i det hele tatt kommer i salg her.
I Japan introduseres e-Power i Note, men systemet kan være kompakt nok til å få plass i nye Micra. Ikke et ord om batterikapasitet eller rekkevidde foreløpig. Men det er neppe så mange som sitrer av spenning.