-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Camaro klar for banen
GM har en virkelig bred presentasjon på SEMA. I den ene enden, deres militære brenselcellebil, i den andre: et knippe ganske heftige Camaroer.
Det er ikke så lenge siden GM viste et ganske fancy teaserbilde at sitt ferskeste prosjekt: en hydrogenfyrt brenselcellebil de utvikler sammen med den amerikanske hæren.
Vi så ikke engang nøyaktig hva slags bil det var, men vi så spektakulær sol-opp- eller -nedgang.
Nå har de tatt med seg bilen til SEMA og gitt oss noen flere detaljer.
Colorado-basert
ZH2 heter den, og kabinen, dørene og taket kommer fra en vanlig Colorado. Men resten er sterkt modifisert. For eksempel er den 20 cm høyere enn utgangspunktet, og den har en helt ny form for krengningskontroll som skal gi den spesielt gode egenskaper ved terrengkjøring.
Se ikke bort fra at det også kan bli katalogutstyr når hæren en gang har sagt ja.
Men den største endringen er kraftverket. En elmotor på 177 hk som mates av en brenselcelle-stack der foran, driver alle hjulene, med elektronisk styrte differensialer.
Den bruker 37 tommers hjul, derfor har kabinen blitt flyttet 12 cm bakover for å gi dem plass. 30 cm bakkeklaring er også med på å sikre terrengegenskapene.
Men fremdeles er det mye som ikke er fortalt om denne, neste porsjon kommer vel etter de første prøvekjørings-evalueringene.
Racing
Mannen som presenterte denne bilen ved SEMA-åpningen, hadde heldigvis annet å fortelle om også. Jim Campbell er nemlig sjef for Chevrolet Performance Vehicles and Motorsports.
Han kunne for eksempel fortelle om et Drag Race utviklingsprogram de holder på med der konstruktørene først og fremst er opptatt av å gi bilene maksimal rett-frem egenskaper.
De viste en av bilene de jobber med, 530 hk og en hi-stall momentomformer som ikke staller før ved 4.200 omdreininger, det betyr i klartekst en mye kraftigere akselerasjon fra null. En slags hydraulisk launch control.
Sterkere girkasse, kraftigere aksler og en annen bakakselutveksling, pluss Svær Hoosier slicks bak, og et ekstra bremse-kit fullfører denne pakken så langt.
Akkurat denne gjør en kvart mile på 10,685 sekund og ender på litt over 200 km/t. Det vil sikkert ikke ta lang tid før du finner delene i katalogen.
Adrenalin
SS Slammer Concept er også et forsøk. Denne gangen på å gjøre Camaro-uttrykket ekstremt. Den bruker mengder av dagens hot rod grep, for eksempel at den har store hjul, men allikevel sitter veldig lavt. Justerbar luftfjæring hjelper her.
Alle adrenalinpumpe-detaljene er hentet rett ut av katalogen, inklusive de sotede lykteglassene, ground-effect settet og power-panseret.
Tre-lags lakkeringen, som blant annet benytter skinnende hvite flakes, som gir inntrykk av forskjellige farger etter vinkelen man ser det, er elementær teknikk hos alle amerikanske custom-lakkerere.
Muskler og godlåt
Også maskineriet, 6,2-literen med en seks trinns manuell kasse, er pustet på, med blant annet et eksosanlegg i rustfritt stål som ikke bare senker pulsmotstanden med 25 %, men som også serverer en mye mer potent låt.
Bilen har et spesielt aktivt lyddempersystem innvendig, som bare slipper gjennom den mest attraktive delen av eksosens lydbilde.
Jeg har nevnt «katalogen» et par ganger. Deres imponerende 2017 Chevrolet Performance Parts katalog debuterte også på SEMA, og står ikke tilbake for konkurrentenes. Den omfatter chassis-, mekanisk og styling-biter for Camaro, Cruze, Colorado og Silverado.
Jeg er redd for at hvis du ser deg om etter trimmingsutstyr for Ampera-e, kommer du tomhendt tilbake, og dersom det er Corvette som er greia di, må du lete et helt annet sted.