-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
McLarens nye F1
Nå er McLaren åpenbart lei av at deres F1 fra 1992 skal brukes som benchmark for alt som kommer av superbiler. Nå har de endelig bestemt seg for å overgå seg selv.
Man skal være ganske selvsikker når man slipper ut en bilnyhet midt oppi alt lanseringsstyret rundt Los Angeles-utstillingen. Men det er akkurat det McLaren er, og selv om deres nyhet bare er en skisse, fikk de oppmerksomhet nok.
Mer enn nok, kanskje, for selv om bilen ikke finnes ennå, er den for lengst utsolgt. Og dessuten er det egentlig ikke noe å fortelle om den. Ennå.
Men her er det akkurat som hos AMG. Det er bare en måned tid siden tyskerne slapp en grov profil-skisse og fortalte at de skulle lage en fantastisk bil.
Verden slo hælene sammen og inntok «Rett».
Så kommer McLaren med en tilsvarende strek, bare at denne gangen er det som vi ikke vet noe om, skisset ovenfra. Og hele verden holder pusten og venter på fortsettelsen.
Langt frem
Men så begynner romantikken. Den skal bygges i 106 eksemplarer. Akkurat like mange som den opprinnelige Gordon Murray-konstruerte og Peter Stevens-designede F1 ble bygget i (pluss 5 LM-utgaver).
Den skal hete BP23 – det står for Bespoke Project 2, og 3-tallet betyr antall seter. Tegningen viser også en layout som i originalen. Fører i midten og plass til langbente damer (eller noe annet), en på hver side.
Og den skal bygges av MSO – McLaren Special Operations. Det er de som samarbeider med kunden hele veien, enten det gjelder utformingen av noe som egentlig er produksjonsbil, eller er noe helt spesialbygget. Ikke alltid like vellykket det, vi kan nok regne med at BP23 blir litt bedre.
Hyper GT
Vanskelig å si hva den oppskriften betyr, men det må i hvert fall tolkes som litt mer enn de cirka 900 hestene vi finner i McLaren P1.
Han forteller også at prisen er syv-sifret – ikke lett å vite hva det egentlig betyr heller. Men, som sagt, det behøver ikke du bekymre deg over. Med mindre du allerede er i tett dialog med MSO for å skreddersy det fremtidige karbonvidunderet ditt, er størrelsen på fakturaen fullstendig uten interesse.
Exit Dennis
Dennis, et av de tøffeste rovdyrene der ute i Formel 1-jungelen. Og mannen med visjoner, vyer og evner, som har fått McLaren opp på nivå med verdens toppeste superbilprodusenter på bare seks år, er skjøvet ut av dag-til-dag virksomheten.
Han forsøkte seg med en finte i Høyesterett, men ble avvist. Det sies at han han vil bli tilbudt andre roller i andre deler av gruppen – men jeg tviler på at en såpass stolt, her kan vi igjen snakke selvsikker til det arrogante, mann vil akseptere det. Jeg er ikke en gang sikker på at han vil beholde de 25 % han eier i virksomheten.
Og ingen har til nå kommet med en god «inside» forklaring på hva som skjer.
Eksentrisk
Og hvert skruehode i interiøret skal stå vertikalt og ikke horisontalt, for da samler de mindre støv.
Og, du tror meg kanskje ikke, men sist jeg besøkte hovedkvarteret (sammen med en langbent, faktisk) møtte vi Mack the Light. Dennis hater pærer som har gått, og har (hadde?) en egen mann som bare ruslet rundt og sjekket lyset!
Litt seint å reagere på slikt nå, for slik har han vært siden jeg traff ham første gang rundt 1970.
Da var han en sær mekaniker hos Brabham. I dag har han samlet seg en ikke så veldig sær formue, anslått til snaue 900 millioner dollar. Det, pluss bl.a. syv merke-VM, ti fører-VM og 182 GP-seire, hvorav han sto som overhode for 158 av dem, antyder vel at fyren har gjort noe riktig underveis.
Kjipt å tenke på at han ikke skal kunne ha frontposisjon når BP23 skal presenteres.