-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Abarth på ramme alvor
Alfa i sentrum, og Abarth i det peneste hjørnet kunne nesten vært slagordet til Autovia. Dessuten selger de jo Fiat også. Ikke uten en viss entusiasme.
Alle som er litt glade i italiensk, kjenner jo Svend Dahle og Autovia. Dahle er av den typen som kan reise til Retromobile med enveisbillett fordi han regner med å kunne finne en eldgammel Renault varebil – gjerne de som veier ca. 2,5 tonn tomme, fordi de har så tjukke plater – som han så vil kunne bile hjem i.
Samtidig driver han en grav alvorlig bilforretning og verksted ved Sandvika, rett utenfor Oslo. Der er han nok, uten at jeg kan tallene, en av verdens største Alfa-forhandlere. I hvert fall målt i eget salg i forhold til totalsalget.
Nå var det ikke derfor jeg stakk innom en tur. Det var fordi ganske mange mennesker har vist en smule interesse både for Fiats nye 124 Spider, og ikke minst for Abarth-versjonen.
Nå har jo Fiat selv klart å skape en viss forventning, pressefolk har for lengst vært nede og kjørt den – med begeistrete rapporter som resultat. Men bilen finnes jo ikke. Ikke i Norge i hvert fall. Sannsynligvis står den ikke hos forhandlerne før til sommeren.
Om det er fabrikken som kjører den type handelspolitikk eller om det er importøren, er alltid vanskelig å fastslå. Og det irriterer både ihuga kunder og salgsglade forhandlere. Og da er det fremoverlente butikker som Autovia må ta grep.
På plass
En hvit 124 Spider står på plass der nå, blant alle de andre Fiatene (som jeg også kunne snakket en del om – en 500 X for eksempel, der jeg loves en prisfordel på mer enn 80.000 der importøren snakker om minus 50.000 på sin nettside).
124-en er hentet fra Tyskland, akkurat som du kan, men da får du ikke entusiastkontakten med en lokal leverandør med på kjøpet. Spør du dem om pris, så er det heller ikke så vanskelig.
Priser både i Sverige og resten av Europa er kjent, avgifter kan regnes ut – det burde med andre ord ikke være noen stor hemmelighet at Lusso-utgaven kan bli din for i hvert fall ikke mer enn Mazdaen.
Abarth
Litt verre er det med Abarth-versjonen. Jo da, den står der den også – i Abarth-hjørnet. Autovia er faktisk i ferd med å bli en av de foreløpig få offisielle Abarth-butikkene i verden – men de venter blant annet på alt stashet når fabrikken får bestemt seg for en ny Corporate Identity og en underskrift eller to.
Men kunnskapene er der, verktøy og verkstedkompetanse også, og pakk-kasser med skorpionen på, og et eksosanlegg er dekorasjon, pluss et par sinnssyke 180-hesters Abarth-versjoner av 500. Det holder fint - akkurat nå i hvert fall. Holder i lange baner.
Og bilen – Abarth 124 Spider Lusso – med det mattsvarte panseret og de riktige logoene og mindre vekt og flere hester enn Fiaten, den sier jo Veloce, selv når den står bom stille. Og heldigvis fikk jeg en melding om hvordan den kan synge også – selv en bil som skal være ny må jo få lov til å lufte seg litt under en sommerblå vinterhimmel nå og da.
Lyden alene forklarer hvorfor man velger Rossini til fordel for Wagner.
Til hvilken pris? Vet ikke, men – hva skal vi tippe – et sted litt på nordsiden av Cooper S kabriolet kanskje?
Tidlig ute
Men selvfølgelig er det vanskelig å være på besøk hos en entusiastisk Alfa-forhandler på åpningsdagen for Los Angeles-utstillingen uten å snakke Stelvio – som nettopp har debutert der.
Den modellen har vært et intenst innslag på Autovias Facebook-sider den siste tiden. Og jeg tror faktisk på Espen Finstad, som nok har fått en og annen underskrift på en og annen kontrakt i sitt liv, når han forteller at de allerede har solgt et par.
Uten å kjenne spesifikasjonene (jo, 280 hk turbobensin vet vi) og uten å kjenne vekten («men vi har nok spart inn et par hundre kilo i forhold til tyskerne») og – selvfølgelig uten å kjenne prisen.
Men måten han snakker på gjør at jeg tror han vil bli svært skuffet hvis den ikke kommer på rundt 800.000 med full utstyrspakke.
Og midt oppi all denne italiensk-røde begeistringen, og mens vi går forbi en nydelig skreddersydd Alfa-støvfrakk som vil være en pryd i den mest velordnede garasjen, men som har det handicapet at den skjuler skjønnheten, slår Finstad til med noe som virkelig viser at han har tanker for hele familien.
«Se der», sier han og peker på en Jeep Cherokee blant alle de nye utstillingsbilene. «Det er jo der den er, Norges absolutt beste vinterbil».