-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Buicks kinesiske PHEV
Uten særlige fanfarer debuterer en Asia-designet plugin-hybrid fra Buick på bilutstillingen i Guangzhou.
Se på denne bilen – det er ikke mye Buick over den. Her har designerne i PATAC (Pan Asia Technical Automotive Center er GM’s kinesiske konstruksjons- og designsenter som de deler med SAIC) blitt helt kinesiske.
Det finnes vel ikke en eneste flat plate på karosserisidene, her er det kurver og kanter i alle retninger, og Buicks merkevare, fossefall-grillen, er blitt sterkt komprimert og omgitt av slisser med LED-lys. Det hele ender opp som en sterkt misforstått siste-generasjons Toyota.
Kanskje den ender opp som produksjonsmodell? Nå skal ikke jeg felle noen dom over akkurat den biten – kinesisk smak har jeg vel egentlig aldri forstått, bortsett fra at jeg etterhånden fatter at det hjelper å være dramatisk og utadvendt.
Gamle minner
Velite, som bilen er døpt, er akkurat det.
Navnet minnet meg forresten på noe, og det er de utroligste ting BilNorges fritekstsøk bringer frem i lyset. For mer enn 12 år siden viste Buick en annen Velite, http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=22491 også den en konseptbil, men du store verden så mye vakrere den lett diskrete toseters cabrioleten var.
Dagens firedørs crossover står og skriker, der den gamle sto og nynnet.
Nå har ikke GM sluppet altfor mange detaljer ennå. For eksempel aner jeg ikke hvordan den ser ut bakfra.
Interiørbilder har de heller ikke sluppet, på tross av at de lover at det er elegant, er full av gjenbrukte materialer og at den er en tydelig pekepinn på hvordan fremtidige interiører i ny-energi-bikler vil se ut.
Og det er åpenbart ny-energi som er et stikkord her, selv om det mangler detaljer her også.
Plug-in
Den har en ny generasjon plug-in elektrisk drivlinje med høy ytelse og benytter en li-ion batteripakke med (enda en gang!) høy ytelse. Intelligente kontrollfunksjoner sikrer maksimal ytelse og lavest mulig forbruk under alle forhold.
Det eneste som er litt interessant er det som kommer nå: «Denne avanserte teknologien vil bli brukt i Buicks kommende PHEV-modell».
Og her må jeg skrive en huskelapp til meg selv, for denne gangen bør jeg vel følge med. Det har nemlig dukket opp en LaCrosse hybrid tidligere i år, som fullstendig har gått under radaren.
Min i hvert fall.
Det bør ikke den nye gjøre. Kanskje vi allerede ser den i Detroit?
At Velite fungerer som en mobil nettverkssentral og at den har mange automatiske funksjoner, er selvsagt. Vis meg en konseptbil i dag som ikke er og har det.
Men det som skal bli spennende er å se hvordan Generalen skal følge etter de andre store produsentene og virkelig kaste seg ut i «ny energi».