-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rekord-elbil fra Kina
Kinesiske NextEV har enn så lenge bare vært synlig i Formel E-serien. Her er frukten av flere års arbeid med en gatebil: NIO EP9.
En megawatt. Det er mye krefter. Mange vet kanskje konverteringen fra watt til hestekrefter; 1 kW = 1,36 hestekrefter. Da er det ikke vanskelig å skjønne at det er mye krefter som vil ut i de fire hjulene på Kinas nye superbil: NextEV NIO EP9.
1 megawatt = 1360 hestekrefter.
Ifølge NextEV selv – vi har ikke klart å finne uavhengige kilder på dette – skal bilen ha kjørt Nordsløyfa på Nürburgring på 7 minutter og 5,12 sekunder. Til sammenligning: Ferrari 488 GTB gjorde samme øvelsen 16 sekunder tregere …
Aktiv aerodynamiske elementer som bakspoiler og frontleppe skal gi både mye marktrykk når det behøves og lav luftmotstand når toppfarten skal jages.
0-100 skal gå unna på 2,7 sekunder og toppfarten er 313 kilometer i timen – men det villeste er kanskje at 0-300 skal gå unna på 15,9 sekunder!
2,7 til hundre? Det er da ikke spesielt raskt, tenker du kanskje. Tesla Model S P100D er raskere!
(Beklager, jeg klarte ikke holde Tesla utenfor en elbil-story denne gang heller)
Ja, men en Tesla er ikke i nærheten av å kunne bikke 300 kilometer i timen. Forklaringen ligger sannsynligvis i NIO EP9s drivlinje, med en motor og girkasse til hvert hjul. Girkassene hemmer nok akselerasjonen litt fra null, men gir desto høyere toppfart.
Rekkevidden oppgis til å være 427 kilometer. Raust, men bruker du mange av de 1360 hestene ofte, er det nok greit med stort batteri. Hurtiglading og klargjøring for hurtig-bytte av batterier er på spesifikasjonslista – og batteriet i seg selv skal veie 635 kilo.
Totalt skal NIO EP9 veie 1735 kilo.
Bilens pennefører er David Hilton - mannen som sto bak den opprinnelige Ford S-Max (det skulle man ikke tro) og Infiniti Emerg-e (nå ligner det).
NextEV planlegger å bygge seks eksemplarer av bilen, til en selvkost på snaut ti millioner kroner. Hva en eventuell kunde må ut med er ikke godt å si, og er nok ikke så viktig heller for de som faktisk har råd.