BMW i3 ble for første gang landets mest kjøpte bilmodell i en november-måned hvor 12 av de 15 mest populære bilmodellene enten var elektriske, ladehybrider eller vanlige hybrider.
Øivind Skar (tekst og foto) Øivind Skar (tekst og foto)
PublisertSist oppdatert
Annonse
BMW er ikke bare den store salgsoverraskelsen i år, men i forrige måned banket det tyske prestisjemerket like godt Toyota og stakk av med pallplassen bak VW etter å ha sjokkregistrert elektriske i3.
BMW registrerte flere i3 de tre siste dagene enn Volkswagen registrerte av e-Golf gjennom hele måneden. Fire av ti som valgte elektrisk bil i november endte opp med en i3. Det er bare å gratulere!
Aldri før har en BMW-modell vært månedsvinner. At det skulle bli i3 viser bare at de elektriske bilene igjen er fulle av energi og på vei opp.
Etter et betydelig dropp i salget i første halvår, har nykommeren Hyundai Ioniq i kombinasjon med utvidere batteripakker på flere av de eksisterende modellene sendt salget oppover slik at nær hver femte nye personbil i november var elektrisk. Samtidig flater interessen for ladehybrider ut.
Det er ikke lett å forstå det norske bilmarkedet. Etter at alle piler har pekt nedover i flere uker, ble det hver av de tre siste dagene i november registrert nesten 1000 biler.
Det medførte at antall nyregistrerte personbiler i november endte på 13.194 som er nest høyest i historien. Bare i 1985 var tallet høyere.