-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Venter på mer rekkevidde
Det selges langt flere elektriske personbiler enn de offisielle tallene viser. Bedre rekkevidde kombinert med tydelige politiske signaler vil trolig føre til at hver femte nybilkjøper velger elbil i 2017.
Selv om det elektriske sjokket over at BMW i3 ble landets mest kjøpte bilmodell i november ikke er gått over ennå, er det likevel grunn til å se nærmere bak elbiltallene.
Skjult i brukbiltallene
De viser ikke overraskende at det selges betydelig flere elbiler enn den offisielle registreringsstatistikken fra OFV viser. De er skjult i bruktimporttallene og gjelder først og fremst for korttidsregistrerte og knapt brukte eller ikke brukte Kia Soul (2375 biler) og Nissan Leaf (1546 biler), alle tall i følge OFV.
Legges disse snaut 4000 bilene til de nye (hvor de hadde hørt hjemme om eksempelvis Kia ikke hadde tvunget gjennom endagsregistreringer i Tyskland for å pynte på elbilstatistikken der), runder elbilandelen 18,3 prosent av de nye personbilene ved inngangen til desember - mot offisielt 15,5 prosent.
Midlertidig dropp
Dropp i elbilsalget i første halvår var betydelig, og viser i etterkant at mange ventet på rekkeviddeoppgraderinger eller nye modeller. Nissan Leaf, BMW i3 og Renault Zoe har alle fått salgsløft på grunn av batterioppgraderinger, mens e-Golf er betydelig ned fordi den enn så lenge taper i rekkeviddekampen.
I mai debuterer spennende Opel Ampera-e med 60 kWh i gulvet og setter ny batteristandard, Golf oppgraderes med økt rekkevidde, Hyundai Ioniq har fortsatt nyhetens interesse og Tesla satser friskt med Model X mens mange venter på Model 3.
Politiske signaler
Samtidig er de politiske signalene ikke til å misforstå. Ladehybrider ses på som et hvilesteg på vei mot helelektrifisering av bilparken (batterielektriske- og hydrogenelektriske biler).
Det er politisk enighet i energiforliket banket gjennom i Stortinget før sommerferien om at nye bensin- og dieselpersonbiler bør unngås etter 2025.
Konsekvensen blir flere elbiler på veiene, at andelen etter all sannsynlighet passerer 20 prosent i 2017 – altså at hver femte som skal ha ny personbil satser elektrisk.
Kilde: OFV
1. VW Golf | 4480 (-46,4 %) |
2. Nissan Leaf | 3905 (+23,2 %) |
3. BMW i3 | 3531 (+79,2 %) |
4. Tesla Model S | 1788 (-51,2 %) |
5. Renault Zoe | 1743 (+24,1 %) |
6. Mercedes B-klasse | 1727 (+36,8 %) |
7. Kia Soul | 1122 (+36,8 %) |
8. VW Up | 1037 (-26,5 %) |
9. Tesla Model X | 1005 Ny |
10. Hyundai Ioniq | 353 Ny |
11. Nissan NV200 | 331 (-37,3 %) |
12. Peugeot iOn | 328 (-35,8 %) |
13. Mitsubishi i-MiEV | 268 (-45,0 %) |
14. Citroën C-Zero | 208 (-47,9 %) |
15. Ford Focus | 47 (+80,8 %) |
16. Smart ForTwo | 33 (-58,8 %) |
Total | 21.906 (-8,0 %) |