Budsjett-taperne

"Vanlige" hybrider blir straffet i budsjettavtalen. Toyota-importøren reagerer kraftig på de siste endringene i engangsavgiften.

Publisert Sist oppdatert

Vektfradraget reduseres fra 10 til 5 prosent på ikke-ladbare hybrider. Samtidig senkes innslagspunktet for fradraget for CO2-utslipp fra 85 gram til 75 gram.

Mens dette slår marginalt ut for ladbare hybrider, kommer "vanlige" hybridbiler med lavt CO2-utslipp vesentlig dårligere ut.

Sjekk vår avgiftskalkulator her

Hittil i år har Toyota registrert over 14.000 hybridbiler, som utgjør nær 90 prosent av salget av disse biltypene i Norge.

Straffes hardt
Prius med et utslipp på 76 g/km, har i dag har 29.000 kroner i avgift.

Den ville med det første forslaget til statsbudsjett ha fått en reduksjon på 6.500 kroner i 2017. Med budsjettavtalen øker i stedet avgiften med 2.500 kroner - til 31.000 kroner.

Bestselgeren RAV4 hybrid med 4WD, har i dag 108.000 kroner i engangsavgift. I det opprinnelige forslaget ville avgiften bli redusert med ca. 10.000 kroner.

Med budsjettforliket øker den i stedt med 13.000 kroner - til 122.000 kroner.

Sjokkert
- Vi er sjokkert over at regjeringen og samarbeidspartiene ønsker å straffe vanlige hybrider gjennom økte avgifter, samtidig som ladbare hybrider får beholde sine store fordeler.

Det sier informasjonsdirektør Espen Olsen i Toyota Norge i en kommentar til vår søsterkanal BilNytt.no.

- Dette er stikk i strid med det en samlet bransje har spilt inn gjennom Bilimportørenes Landsforening.

Han viser til bransjens ønske om forutsigbarhet og et teknologinøytralt avgiftssystem - og at dette er helt det motsatte.

- Det er svært uheldig at engangsavgiften blir formet gjennom politisk hestehandel i siste time, sier Espen Olsen.

Powered by Labrador CMS