-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMWs nye 5-serie blir avgiftsvinner
Som avgiftsvinner i regjeringens vedtatte 2017-budsjett blir BMWs nye 5-serie rimeligere enn dagens modell. Prisen skrus ned cirka 15.000 kroner for rimeligste 520. 540i xDrive går ned nær 80.000 kroner.
Lavere avgift på grunn av slanket vekt og lavere utslipp kompenserte i utgangspunktet for merprisen BMW forlangte for splitter ny 5-serie. Men sist helg ble bilen som lanseres i februar fra 11.000 til snaut 80.000 kroner rimeligere takket være budsjettenigheten i regjeringen.
Det betyr at ny modell prises inn til cirka 478.000 kroner mot 491.600 kroner for dagens 520d med manuelt gir, som ved introduksjonen blir rimeligste variant.
I dag er 518d innsteget til 5-serien. Den forsvinner. Samtidig forsvinner de nedtrimmede variantene (eksempelvis 163 hk 520d) fordi hk-avgiften tas bort i engangsavgiften fra nyttår.
Jokeren i 5-serien blir likevel ladehybriden. Teknikken er den samme som i 330e, men rekkevidden utvides til 50 km etter gjeldende kjøresyklus i Europa (NEDC).
330e koster ut til kunde omtrent på krona det samme som 320i A uten 4x4.
Kan framskriving til 5-serien bety at 530e blir rimeligste 5-serie?
Marius Tegneby, BMWs kommunikasjonsdirektør, har ingen kommentar til påstanden og sier at bilen ikke er ferdigkalkulert.
Ulempen ligger i at hybriden ikke leveres i kombinasjon med 4x4 og er ei heller tilgjengelig som stasjonsvogn.
Det samme kommer til å gjelde for 5-serien, i hvert fall i første omgang. Når stasjonsvogna vises i Genève og lanseres i mai, er den ikke hybrid.
Men BilNorge vet at det jobbes for å kombinere 4x4 med ladbar hybridteknologi. I likhet med Norge ønsker amerikanerne en slik variant. Og amerikanerne får det gjerne som de vil.
Nedenfor finner du prisene på utgående 5-serie, 2016-prisene på ny, antydet avgiftsreduksjon i 2017 og antydet 2017-pris. Der hvor gammel og ny modell ikke er sammenfallende, er tilnærmet lik valgt.
Vi kommer tilbake med prøvekjøringsinntrykk i helgen, så følg med.
Gammel | Ny 5-serie | Avgifts | Ny 5-serie | |
520d | 491.600 | 492.900 | - 15.000 | 478.000 |
520d A | 508.000 | 514.900 | - 15.000 | 500.000 |
520d xDrive A | 558.600 | 558.600 | - 11.000 | 547.000 |
530d xDrive A | 704.600 | 704.600 | - 52.000 | 652.000 |
530i xDrive A | 653.600 | 653.600 | - 39.000 | 614.000 |
540i xDrive A | 832.200 | 832.200 | - 78.000 | 754.000 |
530e PHEV | 480.000 ?? |