Opel Annet: Prøvetur i Ampera-e - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Prøvetur i Ampera-e
DETROIT: Vi har fått en kjapp passasjertur i Opel Ampera-e, og førsteinntrykket er veldig bra.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det var ikke lange turen vi fikk på parkeringsplassen utenfor GMs Orion-fabrikk nord for Detroit tidligere i dag (amerikansk tid), men det var nok til å danne seg et godt førsteinntrykk av bilen som kommer til å løfte Opel tilbake på toppen av salgsstatistikkene i 2017.

For selv om Opel holder tett om hvor mange som faktisk har bestilt bilen, vet vi at det er snakk om mange. Etter det BilNorge erfarer snakker vi minst 1500 bestillinger – og helt sikkert mye mer etter hvert som de tekniske spesifikasjonene og ikke minst endelige prisene fastsettes på nyåret.

Allerede vet vi at bilen skal ha «minst 500 kilometer rekkevidde», etter europeisk syklus. Han som satt i førersetet på «min» Ampera-e meldte om at de som forventet 500 kilometer i Europa vil bli «veldig fornøyd» når typegodkjenningen er klar i løpet av januar, uten å utdype det ytterligere.

Passasjerturen
Hva så med selve bilen? Jeg hopper inn i baksetet, og setter umiddelbart på varmesetene. Det er kaldt i Detroit om dagen. En stor og høyoppløst skjerm dominerer dashbordet, og med moderne grafikk vises energiforbruk, gjenværende batterikapasitet og annen kjøreinformasjon tydelig.

Over de grove skjøtene i asfalten foran fabrikkens hovedinngang merkes det at bilen er ganske stiv. Men dette underlaget er ikke representativt for generell norsk vei, og på det litt jevnere underlaget i utkanten av parkeringsplassen oppfører Ampera-e seg mye bedre.

Vi kjører ikke fortere enn rundt 55 kilometer i timen på det raskeste, så støynivå er vanskelig å vurdere – men i lave hastigheter er bilen i hvert fall akkurat så stille man forventer av en elbil; i praksis lydløs.

Baksetet er veldig romslig, og selv når passasjeren foran gir seg selv et hav av plass, sitter jeg med god plass bak. Forsetene er spesielt utviklet for Ampera-e, og seteryggene er ekstra slanke. Bilens lengde er ikke mer enn 417 centimeter, men bakseteplassen knuser den langt større Astra.

Batteripakken er plassert i gulvet og oppunder baksetene, slik at også bagasjeplassen bakerst er bedre enn bilens ytre dimensjoner kanskje kunne tilsi.

Noen kjappe svinger på parkeringsplassen viser at Ampera-e har et lovende chassis, og Opels påstander om at dette er en kjøreglad bil fort kan vise seg å stemme bra.

Ladespørsmålet
I USA har Chevrolet selv sagt at Bolt, bilen Ampera-e er 99,9 prosent identisk med, støtter 80 kW-ladere. Det som har fått mange til å stusse (visstnok også internt i GM), er at laderen om bord i Ampera-e kun klarer 50 kW.

Svaret på «gåten» er enkel: Verken Bolt eller Ampera-e kan lade raskere enn 50 kW. Når GM selv har skrevet at Bolt støtter 80 kW-ladere, er det fordi mange hurtigladere her i USA har en makskapasitet på nettopp 80 kW – men kobler man til en Bolt, klarer den fortsatt bare ta imot 50.

Poenget skulle visstnok være å fortelle at Bolt kan kobles til amerikanske hurtigladere.

Ergo: Ampera-e kan hurtiglades, med maksimalt 50 kilowatt.

Som nevnt er det mange som har bestilt bilen allerede, og de som var tidligst ute kan glede seg til en sommergave. De første bilene er planlagt levert rundt månedsskiftet mai/juni.

Mer om både Opel Ampera-e og GMs Orion-fabrikk kan du lese om i Bil 2/3.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: