-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Selvkjørende Volvo
Sist vi hørte fra Volvo og deres selvkjørende, fikk vi vite at neste år skulle du få prøve dem. For seint! Uber gir deg muligheten i dag. I San Fransisco.
Volvo har sitt eget autonom-program, i samarbeid med en rekke lokale interesser, inklusive Gøteborg by selv.
I løpet av neste år skal «ekte» kunder kunne prøve de 100 bilene de vi ha på veien da. «Verdens første store autonom-bil prosjekt».
Men det er ganske spennende det også, det som Volvo har glemt å fortelle om, men som de deltar i på Amerikas vestkyst akkurat nå.
Det er bare et par måneder siden Uber dro i gang en taxitjeneste i Pittsburg med autonome biler. Der går det i Forder.
I dag startet de med Volvoer i San Fransisco.
Les også: Autonom i bakgården
Teststadium
Pennsylvania krever ikke en spesiell tillatelse for å sette i gang slike forsøk på offentlig vei, det gjør derimot California. At Volvoene i California nå er selvkjørende, betyr derfor ikke at de er uberørt av menneskehender.
En liten flåte Volvo XC90 er utviklet sammen med svenskene og blandes inn i Ubers vanlige taxi-tjeneste, men her får du både en mann bak rattet og en i passasjersetet.
Den første skal gripe inn dersom bilen gjør noe galt, han andre skal observere og jobbe med programmene for å få opplegget enda bedre.
Bilene er utstyrt med syv kameraer og en roterende lidar på taket – alt koblet til Ubers eget sett av imponerende selvkjørings-algoritmer.
Uber sier ikke noe om hvor mange biler de har på veien der fra i dag, de sier heller ikke noe om videre program. Men de forteller at dersom du bruker appen deres der nå, får du tilbud om en selvkjørende Volvo.
Du må imidlertid taste inn bestemmelsesstedet, siden bilene ikke får forlate San Fran. Turen koster det samme som med en sjåførkjørt Uber-bil.
Tanken på å sitte i en selvkjørende Volvo, lenge før noe tilsvarende er mulig hjemme, i Volvos offisielle regi, høres da egentlig ganske fristende ut?