-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda fornyer Octavia RS
Nå kommer en midtlivs oppdatering av det sprekeste medlemmet i Octavia-familien. Kosmetikk og teknikk utgjør de viktigste endringene.
Det er bare et par måneder siden vi fortalte om facelift for de vanlige Octavia-modellene,og da er det selvsagt på sin plass å foreta tilsvarende grep på de sprekeste utgavene med tilleggs-betegnelse RS.
Man legger best merke til den nye fronten med en bredere grill og et større luftinntak i den nyutviklede støtfangeren. Frontlyktene har full LED-teknologi, og bak har bilen selvsagt en liten spoiler.
En kraftig diffusor understreker også sportsligheten, i tillegg til LED-teknologi også i baklysene.
Modernisert
Bilen har nye og bedre infotainment systemer, tilkoblingsmuligheter og førerassistansesystemer som også understreker de sportslige sidene. Utstyret er selvsagt hentet fra VW-familiens rikholdige delehyller.
Sammenlignet med en vanlig Octavia er RS-utgaven senket med 15 mm, og sporvidden bak er økt med 30 mm.
17-tommers hjul er standard, men Skoda tilbyr også pakker med 18- og 19-tommere om du er mer opptatt av utseende enn komfort.
Som sin forgjenger leveres Octavia RS med enten bensin- eller dieselmotor, den kan levers som sedan eller stasjonsvogn og med manuell girkasse eller DSG.
Spreke alternativer
Bensinmotoren har 230 hester og et dreiemoment på 350 Nm i området 1500 til 4600 omdreininger. Null til hundre på 6,7 og toppfart på 250 km/t.
Går du for dieselversjonen får du 184 hk, 380 Nm, 7,9 sekunder til 100 og toppfart på 232. Dieselutgaven kan, i motsetning til den som går på bensin, leveres med drift på alle fire. En stor fordel, siden det ellers kan by på problemer å få så mye moment effektivt ned i underlaget.
Som i andre Octavia-modeller har også RS den nye generasjonen av infotainment systemer. Også assistansesystemene er utviklet med ny teknologi.
Dersom man drar tilhenger, vil ‘’Trailer Assist’’ ta over styringen ved rygging. Vi kan også nevne Blind Spot Detection, som varsler om kjøretøy i blindsonen, og Rear Traffic Alert som overvåker området på siden og bak bilen ved rygging.
Såkalt Pre-crash kollisjonsbeskyttelse lukker vinduer og soltak hvis det er fare for en ulykke, strammer fører- og passasjerbelter og fungerer sammen med Front Assist.
Nye Octavia RS er på plass i Norge i mai, et par måneder etter de andre Octavia-modellene som kommer i mars.