Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin
Land Rover Wildeness Cabin

Med huset bak

Med sin Discovery Sport skaper Land Rover en helt ny type bobil. Tomannstømmerhytta kan du putte bak i bilen din.

Publisert Sist oppdatert

Det var på hekta at de fikk det til. Designfolkene bestemte seg altså for at en hytte som kunne settes opp på rekordrask tid burde kunne få plass i Discoens 1700 liters store bagasjerom. For å få til det, har de også benyttet hver eneste ekstra åpning og hvert eneste ekstra rom i bilen.

Selv koppeholderne og lommen i dørene er fylt til randen med bolter og annet ekstra utstyr. Riktignok later det til, at i anledning kommende fest, er det lagt med litt ekstrautstyr, det ser ut som hytta også skal pyntes til jul.

Det hele er utarbeidet sammen med det danske arkitektselskapet LUMO, og man jobbet selvfølgelig med virtuelle modeller for å få det hele så volumeffektivt som mulig.

– Selvfølgelig kunne vi valgt å bygge noe som hadde passet inn i en av våre større modeller. Men vi ville vise hvor mye plass det egentlig er i den minste utgaven av Discovery-familien, sier Muhammed Malik.

Han er «packaging» ingeniør hos Land Rover, og planlegger vanligvis passasjer-volumene i kabinene, men vet åpenbart hva han snakker om når det gjelder å pakke hytter også.

For norsk vinter
Det hele er bygget av tre og skal kunne brukes av to i temperaturer helt nede i 20 minus. Som man ser har den litt til felles med bilens design-trekk. Blant annet en stor bakluke som kan slås ned og gi sømløs adgang til naturen.

Solceller på taket monner litt, men lys og en varmtvannskanne kobles via bilens strømuttak.

Hytta er testet i Land Rovers eget klima-kammer, og deretter er den tatt med ut i naturen og prøveovernattet av en fyr som åpenbart heter Kevin Cool. (Er det sant? Han har visstnok gjort Everest 12 ganger).

– Smart og robust og ideell for den økende trenden med alternative naturopplevelser, mener han. – Ideell for villmark over hele kloden.

Ikke et ord om dette skal bli en katalogmodell. Det er mulig det forblir en one-off – Land Rover kaller den foreløpig for en «Christmas Cabin for Santa». Men selv han kan vel ha behov for noe slikt året rund, og kanskje han også gjerne vil kjøpe noen til alle hjelperne sine?

Powered by Labrador CMS