Landets mest kjøpte ladehybrider Mitsubishi Outlander og VW Golf GTE. (Foto: Øivind Skar)

Golf GTE. (Foto: Øivind Skar)

Ladehybrideierne lader oftere enn mange tror

Åtte av ti som eier en ladbar hybridbil lader hver dag, viser en undersøkelse TNS-Gallup har gjort for bilimportøren Harald A. Møller.

Publisert Sist oppdatert

Seks av ti lader alltid når anledningen byr seg, og åtte av ti lader hver dag, sier Anders Hovde i TNS-Gallup.

Undersøkelsen slår i hjel påstanden om at eiere av ladehybrider ikke er så nøye med å lade, men først og fremst er ute etter å skaffe seg en motorsterk og rask bil og la staten ta deler av regningen gjennom omfattende avgiftsincentiver.

Brukererfaring
Hovde har på oppdrag fra Audi- og VW-importør Harald A. Møller spurt eiere av ladehybridene fra Audi og Volkswagen om deres bilvalg og bruk av bilene. I det alt vesentlig omfatter undersøkelsen eiere av Audi A3 e-tron samt Volkswagen-modellene Golf GTE og Passat GTE.

1365 svarte på undersøkelsen. Tall fra OFV viser at det per 19. desember totalt var registrert 12.598 biler av de tre bilmodellene.

Skaffe kunnskap
Hensikten med undersøkelsen har for importøren vært å skaffe kunnskap om hvem som velger biler med ladbar hybridteknologi og hvorfor de gjør det, for derigjennom å kunne bidra til en mer faktabasert offentlig diskusjon om biltypen.

Et annet funn i undersøkelsen, som er foretatt via SMS og internett, er at eiere av de tre ladehybridmodellene er litt yngre og litt rikere enn gjennomsnittet av nybilkjøperne.

Kjører 42 km om dagen
– Bilene kjøres daglig i gjennomsnitt 42 kilometer. I tillegg lader ni av ti ved egen bolig, slår Anders Hovde fast.

Her er flere funn fra undersøkelsen:

  • 68 prosent svarte at elbil ikke var et alternativ da ladehybriden ble anskaffet. Alternativet var altså bil med forbrenningsmotor.
  • For personer med mastergrad er hensynet til miljøet viktigere enn for gjennomsnittet.
  • 66 prosent av de spurte fyller drivstoff bare en gang i måneden, eller sjeldnere.
  • Over halvparten av eierne har lademulighet ved arbeidssted og lader mens bilen står parkert der.
  • Bare seks prosent sier de lader bilen en gang i uken eller sjeldnere.
  • Ved valg av biltype var driftsøkonomi og gunstig pris på bilen av større betydning enn økt motorkraft i sammenlikning med bensin/dieselbil.
  • 80 prosent svarte at de sannsynligvis vil velge bil med ladbar hybridteknologi ved neste bilvalg. 29 prosent svarte at det er deres førstevalg. I Hordaland var førstevalgsandelen hele 42 prosent.
  • Ti prosent av respondentene med flere enn én bil, hadde også en batterielektrisk bil, men undersøkelsen sier ikke noe om alderen på elbilen.
  • 96 prosent av ladehybridbileierne bruker bilen til daglig småkjøring, til arbeidet, til butikken, til skolen etc.
  • Hele 86 prosent svarer at de er ganske eller svært bevisst på å kjøre økonomisk.
  • Kun to prosent sier de ikke tenker over å kjøre økonomisk.
  • På spørsmål om tilfredshet med biltypen svarte hele ni av ti at de er meget eller usedvanlig godt fornøyd med bilvalget.
  • 92 prosent sa at de svært eller ganske sannsynlig vil anbefale ladbar hybrid til venner og kollegaer.

Salget av ladehybrider har eksplodert i år og står nå for 13,6 prosent av samlet personbilsalg:

2014: 1683 biler
2015: 7982 biler
2016: 20.050 biler (18.12)

I en fremskrevet prognose for bilsalget fram til 2020, mener bilimportør Harald A. Møller at andelen ladbare hybrider av totalsalget øker til 20 prosent i 2017, til 25 prosent i 2018 og 30 prosent i 2019.

Ladehybridtallet er identisk med elbilandelen i kommende år.

OFV per 18.12

De mest kjøpte ladehybridene I 2016

1. Mitsubishi Outlander

5018

2. VW Golf

4236

3. VW Passat

2424

4. Audi A3

2057

5. BMW 2-serie

1320

6. Mercedes C-klasse

975

7. BMW X5

952

8. Volvo V60

721

9. Volvo XC90

688

10. Mercedes GLC

626

11. Audi Q7

383

12. BMW 3-serie

298

13. Mercedes GLE

158

14. Porsche Cayenne

104

15. BMW i8

35

Powered by Labrador CMS