-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fem VW du ikke ante noe om
Når VW-Gruppen produserer 10 millioner biler årlig, ved mer enn 100 fabrikker over hele verden, kan du være sikker på at det er en og annen modell som ikke dukker opp her hjemme. Her er fem av dem.
Volkswagen var tidlig ute i Kina. Allerede i 1985 ble det tegnet en 25-års produksjonsavtale der. Siden det har Kina utviklet seg til Gruppens viktigste salgsmarked – 55 % av VWs totalvolum selges der - og produksjonen har ekspandert voldsomt, med en rekke VW-modeller blant bestselgerne.
Helt på topp de siste årene er den første av disse fem ukjente:
VW Lavida
Dette er egentlig en hel familie, hatchback, sedan og en «Cross»-utgave, som debuterte helt tilbake i 2008.
Den ble fornyet, først i 2012 og nå sist i 2015. Modellen bygges i Shanghai og er på mange måter en konkurrent til gamle «New Bora» som bygges av den andre store samarbeidspartneren, FAW i Chanchun.
VW har hatt en tendens til å oppgradere gamle modeller, men selge dem under nytt navn i Kina. Santana-Passat-Magotan, for eksempel, men når det gjelder Lavida påstås det at dette er den første modellen som er utviklet lokalt, helt fra bunnen av, og at det er det som er grunnen til en suksess som ellers er vanskelig å forklare.
For det er da egentlig ingen åpenbare enestående attraksjoner i denne ganske gørrkjedelige pakken?
Kanskje kundene også begynner å oppdage det, i november føyk Nissan Sulphy opp på førsteplassen og parkerte Lavida på andre!
VW Sagitar
Dette er også en vanskelig modell å forklare. Spesielt når vi ser at den konstant befinner seg på den kinesiske ti-på-topp listen.
Da FAW lanserte den nye Jetta Sedanen som sitt kinesiske flaggskip for et par år siden, var de nødt til å finne et nytt navn fordi den gamle Jetta/Bora fremdeles bygges og selger hyggelig.
Dermed ble det altså Sagitar som også er et lite mysterium når det gjelder opprinnelse. Det later til at den faceliften som egentlig er grunnlaget for denne nye bilen, ble utviklet ved Volkswagens designsenter i Mexico, og at hjemme i Mexico selges denne Boraen som Jetta.
Det betyr altså at Sagitar er en gammel Bora/Jetta oppfrisket i Amerika. Og for å gjøre forvirringen total – den bygges også i Nord-Korea. Der heter den Zunma 1606.
Det blir ikke enkelt å skrive den komplette VW-modell historien om ti år.
VW C-Trek
Her har vi et virkelig tøft navn, og vi har Kina-Volkswagens ferskeste produkt.
Utenpå i hvert fall. Der ser den ut som en helt moderne stasjonsvogn / crossover, med fornemmelser av både stylter og plastikk rundt hjulåpningene. Takrails på toppen og antydninger av skliplater på bunnen øker inntrykket av villmark.
Men på tross av at denne debuterte, duggfrisk, i oktober 2016, kan den ikke skjule at den er en gammel Jetta på PQ34-plattformen – vi snakker altså Golf 4. generasjon! Men den leveres allikevel med 130-hesters 1,4 TSI motor og DSG-kasse.
VW Lamando
Denne startet faktisk som en konseptbil, NMC – New Midsize Coupé, på Beijing-utstillingen i 2014. Bare et halvt år etter dukket den opp på Chengdu-utstillingen som produksjonsmodell posisjonert midt mellom Lavida og Passat.
Egentlig en ganske kul design, med en taklinje hentet fra CC-oppskriften og åpenbart ment å ta seg av CLA fra Mercedes. Det som befinner seg under møter også dagens krav, her har vi enda en av de mange bilene bygget opp på MQB arkitekturen.
Da bilen ble presentert, regnet Shanghai-fabrikken med at de skulle produsere 120.000 av den årlig. Pessimistisk – bilen selger jevnt i 15.000 pluss per måned.
VW Phideon
Av denne kvintetten er dette kanskje den bilen du vet litt om – ikke minst fordi vi dekket den ganske solid etter at den debuterte i Genève i 2016. Et par måneder senere sto den sammen med flere konsepter på utstillingen i Beijing.
Bare det å lansere en «kun-for-Kina»-bil i Genève er ganske spesielt.
Men det var jo bilen også – en luksus-limousine som går utenpå alt VW har å tilby i resten av verden etter at man gjennomførte et barmhjertighetsdrap på Phaeton.
Den er selvfølgelig ment å gå rett i strupen på 5’ere, E-klasser og A-seksere. Prisingen viste hvor aggressivt det ble gjort: 360.000 Yuan, der de andre tyskerne vakte rundt 400.000.
Hvordan det kommer til å slå ut, er foreløpig usikkert – den er for fersk til å ha dukket opp på salgsstatistikken ennå. Og selv om den har alle mulige assistentsystemer og hovedvekten er lagt på komfort, og det en definert sjåfør-modus i dynamikk-velgeren, skal det bli spennende å se om VW-navnet har samme prestisje-klang som de tre andre.
(Listen gjelder bare kinesisk bygde biler)
Dessuten ligger Tiguan SAIC-VW på 5. plassen over kinesiske SUV-er, med 26172 eksemplarer og Touran SAIC-VW har 19. plassen blant MPV-er med et salg på 2889.
Vi snakker med andre ord utrolige 290.000 av et samlet novembersalg for VW på 533.500.
(Salgstallene kommer fra noen som kaller seg China Passenger Car Association)
Plass | Modell | Produsent | Volum |
2 | VW Lavida Sedan | SAIC-VW | 42716 |
5 | VW Sagitar | FAW-VW | 31698 |
7 | VW Jetta | FAW-VW | 30459 |
8 | VW Santana | SAIC-VW | 29067 |
10 | VW Bora | FAW-VW | 27264 |
14 | VW Passat | SAIC-VW | 22462 |
21 | VW Lamando | SAIC-VW | 16511 |
22 | VW Magotan | FAW-VW | 16348 |
23 | VW Polo | SAIC-VW | 16160 |
24 | VW Golf | FAW-VW | 16130 |
71 | VW C-Trek | FAW-VW | 5602 |
74 | VW Golf Sportsvan | FAW-VW | 5126 |
96 | VW CC | FAW-VW | 2821 |
Modell | HK | Lengde cm | Akselavstand cm | Tomvekt kg |
Lavida | 77-96 | 461 | 261 | 1245-1325 |
Sagitar | 77-96 | 464 | 265 | 1350-1595 |
C-Trek | 77-96 | 456 | 261 | ? |
Lamando | 96-132 | 460 | 266 | 1300-1445 |
Phideon | 165-220 | 507 | 301 | 1815-2025 |