-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Chryslers CES-debutant
I kveld skal en helelektrisk minivan med futuristisk utseende og selvkjørende egenskaper debutere i Las Vegas på CES. Når FiatChrysler for første gang reiser dit med en ny bil, gjør de det med stil.
Alle bilfabrikkene har etter hvert begynt å samle seg om Consumer Electronic Show. I større og mindre grad, riktignok.
FiatChryslers engasjement har alltid tilhørt i mindre grad, men etter tett samarbeid med blant annet Google og Panasonic, burde det ikke overraske at de slår til skikkelig i år.
Foreløpig er vi bare presentert for noe av innholdet i deres presentasjon: en konseptbil med et ganske dramatisk utseende. Men tross alt ikke mer futuristisk enn at vi godt kan se den for oss på gata om et år eller to. Og samtidig futuristisk nok til at den åpenbart vil finne seg til rette blant alle fremtidsvyene på CES.
Seks seter
Jeg ble så fornøyd da jeg kastet de første blikk på bildene og teksten og leste seks-seter. For jeg trodde en stund at Ralph Gilles og hans designere hadde blåst støvet av Multipla. For seks seter, tre og tre forekommer denne gamle Multipla-bruker som helt ideelt.
Men, dessverre, her er det tre seterader. Men helt flatt gulv og særdeles fleksible setekonstruksjoner, så her kan man få det omtrent som man vil.
Riktignok må førersetet alltid være på plass og i riktig retning, for bilene skal bare ha Nivå 3 på selvkjøringen sin. Det vil si at du kan godt overlate jobben til bilen, men du må hele tiden være klar til å gripe inn.
Smarte dører
Dette er en typisk enboks-design, på tre meters akselavstand og med utvendige mål kanskje litt mindre enn på Pacifica. Dørene er ganske spesielle, skyvedører hele veien, delt på midten så de går forover foran og bakover bak.
Endelig litt logikk. Hva er vitsen med skyvedører bak (eller enda verre, måkevingebakdører festet i taket), når fordørene allikevel er normale og trenger masse plass fordi de slår utover.
Dashbordet er bestefaren til minimalistisk der det som er av skjermer, visstnok kan forflyttes eller forfjernes. Til sammen 10 dokkingstasjoner, og alt som heter bruker-innslag staves Panasonic. Pressemeldingen tyder på at de er i ferd med å bli en fast partner.
Inne i alle systemene ligger det både biometriske teknologier, ansiktsgjenkjenning og mye annet som gjør at man kan skreddersy miljøet helt etter eget ønske.
Et tredje rom
Chrysler forteller også om eldrift utrustningen på denne bilen. 100 kWh-batterier med mer enn 400 km rekkevidde. Med 350 kW hurtiglader får du ombord for mer enn 200 km på mindre enn 20 minutter.
«Denne bilen», sier Ralph Gilles, «er designet fra innsiden og ut. Her har designerne jobbet for å skape et «tredje rom», der du bor på vei gjennom hjem og arbeid».
Det er slagord som det som alltid får meg til å reflektere litt. En bil beveger seg i snitt snaue femti minutter hver dag. Mindre enn fire prosent av døgnet. Hvorfor i all verden legges det ned ti ganger så stor innsats på det rommet, som på de som vi tilbringer resten av innelivet i?
Jeg er sikker på at Ralph Gilles har et svar.