Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91
Faraday Future FF91

Ny konge av elbil

Faraday-historien har vært en kontinuerlig serie av rykter, småskandaler, milliardærer med pengeproblemer og utrolige konsepter. Nå viser de sin første skikkelige bil.

Publisert Sist oppdatert

Det var selvfølgelig på Consumer Electronics Show (CES) det skjedde. Det var der Faraday Future egentlig debuterte i fjor, med sin eventyrlige FF Zero1 konsept.

Så vidt jeg husker brukte jeg den gang en laaang spalte og 50 bilder på å fortelle dere at egentlig hadde jeg ikke noe å fortelle.

Et steg videre
Historien er omtrent den samme nå. De dukker opp med en bil som ligger mye tettere opptil noe produksjonsmulig, og de sier at de første kommer på vårparten neste år, og at du kan betale inn 5000 dollar for en «prioritert reservasjon» av en av de 300 Alliance Edition-utgavene som kommer først.

Men de som var der forteller om en langdryg, 90 minutters egofest, der de som holdt ut fikk beskjed om at dette var ikke en elbil, men «en helt ny art» og at nå var de klare til, ikke å reformere men, å «reformatere hele bilindustrien» takket være den nye bilens «multifasetterte disruption-egenskaper».

Premierenerver?
Jeg tviler på om bilindustrien skjelver ennå. Da teknisk sjef Nick Sampson ba mannen med pengene, Jia Yeueting (på amerikansk heter han YT Jia) om å trykke på knappen som gjorde at bilen selvparkerte, måtte de fremmøtte vente 30 sekunder før bilen edelig gjorde – ikkenoe.

Etter fem minutters fikling prøvde han igjen – 20 sekunder og bilen trillet fem meter fremover.

Det er ikke uvanlig at ting går gæ’ernt, men i denne selvopptatte, selvsentrerte forestillingen ble det hele svært fjottete – forteller mine kilder.

Jias hovedinteresser heter LeEco, som også står bak andre av de siste tider elbil-flipper, og det er meget som tyder på at han ikke lenger er nr. 17 på Bloomberg-listen over Kinas rikeste.

Pengesluk
Ifølge Financial Times fortalte han sine ansatte allerede i november at det begynte å bli dårlig med kontanter og at elbiler var hovedårsaken til ut-strømmen. Anlegget i Nevada, der Faraday har fått hundrevis av millioner i skattefordeler, har også stanset opp.

En rekke kinesiske kjendiser som har investert har åpenbart brent seg, og selv om de sa mye under CES-lanseringen, kunne de ikke si noe om fabrikken annet enn at «vi er snart i gang med fase to av byggingen».

Men så var det bilen da.

«Banker» Tesla
FF91 heter denne modellen, og på papiret er den imponerende. 130 kWh batteripakke med en EPA rekkevidde på mer enn 600 km. Siden de stadig pitcher seg mot Tesla, er det viktig at denne er 100 km lenger enn Teslas.

Aksen er kjappere også, 2,39 sekunder – forteller de – til 100, etter en langdryg drag-øvelse på scenen. Hvor viktig det er, kan man spørre om. Tesla sier 2,4. Med andre ord: den nye er 0,01 sekund raskere!

Egentlig syns jeg 200 kW hurtigladere høres mer imponerende ut enn 783 kW fra motorene (1050 hk). Og selvfølgelig er den stappfull av selvkjørende egenskaper og alle de på-nett muligheter du kan tenke deg, og sikkert enda noen i tillegg.

Faraday-folkene sier at de har fått 1940 nye patenter siden de ble grunnlagt i 2014. Og de fleste finnes i bilen.

Jeg skal bruke litt mer tid på å se på designen og interiøret, men foreløpig er den åpenbare konklusjonen at selv om bilen er imponerende, er virkeligheten som omgir den uvanlig tåkete, og måten de forsøkte å fortelle historien på, var ikke den som fenget mest.

Powered by Labrador CMS