Volkswagen Tiguan: Spiller på sikre kort - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Spiller på sikre kort
BRUKTBIL: Volkswagen Tiguan er kompakt-SUV-en for de som satser på det forutsigbare. Men hva med rustproblematikken Volkswagen-eiere har slitt med i det siste?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 8/9-2016.

Volkswagen Tiguan dukket opp som et alternativ i klassen med kompakt-SUV-er i 2007. Da var allerede biler som Honda CR-V og Toyota RAV4 med flere godt etablert i markedet, og det kan nok sies at Volkswagen kom sent på banen i dette segmentet.

I ettertid må nok Tiguan likevel sees på som en suksess fra Wolfsburg. Først nå, åtte-ni år etter introduksjonen, kommer oppfølgeren, som du kan lese om i månedens stortest i bladet.

I Norge ble Tiguan godt mottatt, og i Europa har modellen solgt godt over en million eksemplarer siden introduksjonen i 2007.

Selv om Tiguan åpnet et nytt marked for Volkswagen, var det ingen overraskelser å finne i Tiguan. Det meste ble plukket rett fra samlebåndet. Både plattform, motorer og drivlinjer er hentet fra Golf, og interiøret var som tatt rett ut fra Golf Plus.

Tiguan fikk flere oppfriskninger og oppdateringer i løpet av sin levetid, hvor den mest omfattende ansiktsløftingen kom i 2011.

Motor og drivverk
En av fordelene Tiguan hadde ved å være tett beslektet med Golf, var utvalget i drivlinjer. Forhjulstrekk eller firehjulsdrift? Manuell girkasse eller DSG? Bensin eller diesel? Valgene var mange.

Selve «folkebilen» i Norge var nok 140-hesters dieselmotor, med 4Motion firehjulsdrift. Gjerne også DSG-automat. En del 110-hestere med manuell kasse og forhjulsdrift er også å finne på bruktmarkedet – men strengt tatt finnes det ikke mange grunner for å velge sistnevnte foran en med 4Motion og mer krefter.

Det er så mange å velge i der ute, at det bør være fullt mulig å gjøre et godt kjøp på en godt utstyrt firehjulsdreven Tiguan.

Spesifikasjonstips? I tillegg til 4Motion vil DSG være et stort pluss for mange. Skinnseter og automatisk klimaanlegg er også verdt å se etter, og hengerfeste burde også være på plass i en slik bil. Og sjekk at bilen har DAB+-radio!

De aller fleste bilene er i en eller annen nyanse av grått. Som sagt; forutsigbart.

Litt førerstøtte
Noen få avanserte førerstøttesystemer var tilgjengelig de siste årene av første-generasjons Tiguan, blant annet aktiv filholder. Parkeringsassistent, cruise control og ryggekamera er andre tilgjengelige hjelpefunksjoner.

På kjekt-å-ha-listen kan vi jo nevne navigasjonsanlegg, xenon-lys og aktiv støtdemperregulering – og for noen er R-Line-pakken viktig, med litt styling, store felger og logoer her og der.

Det som må kalles «toppmodellen» for Tiguan er nok 184-hesters diesel med 4Motion og DSG – men denne er det ikke mange av på bruktmarkedet. Noen 177-hestere er tilgjengelig, og ellers er det 140- og 150-hesteren (150 etter facelift) som gjelder.

Du har kanskje lest om Volkswagens rustproblematikk i mediene denne våren, et tema som dukket opp både gjennom eksponering av enkeltsaker og en rapport utført av svenske Swerea.

I Swerea-rapporten var ikke Tiguan med, men Golf og Passat fikk dommen. Det var Passat det gikk verst ut over. Golf var omtrentlig gjennomsnittlig.

Gjennomsnittlig kvalitet
Med tanke på at Tiguan ikke er nevnt spesielt, og at den er basert på Golf-plattformen kan vi ta utgangspunkt i at Tiguan også ligger noe nært gjennomsnittet. Men det er nok likevel å anbefale å få sjekket en eventuell bruktbil hos en uavhengig kontrollør – for eksempel et antirustverksted – før kjøp.

Kvaliteten ellers på Tiguan regnes som gjennomsnittlig. Dekra rangerer de fleste kategorier som jevnt med konkurrentene, og varsler om problemer med fukt i lykter og over gjennomsnittlig slitasje på bremser.

DSG-kassa i Tiguan har vært gjenstand for en større tilbakekalling på verdensbasis, for å bytte girolja.

--

Dette skrev vi:

BilNorge.no 3/6/2011
Chassis og interiør er i alt vesentlig uforandret. Ved siden av de «obligatoriske» nye detaljene ved en ansiktsløftning – grill, frontlykter og baklykter – er det spesielt når det gjelder mulighetene for valg av elektroniske støttesystemer at nykommeren har fått et merkbart løft. Blant slike førerassistansesystemer finner vi kamerabasert Lane Assist som sørger for å lede bilen tilbake der den kom fra hvis du er i ferd med å passere en heltrukken linje.

Bil 12/2007
I førersetet har vi god oversikt over lettleste instrumenter og et ryddig dashbord, men det er ikke så lett å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg. Med andre ord anbefaler vi å ta med som ekstrautstyr parkeringsassistent med sensorer foran og bak. Setene er faste og gir god sidestøtte i ryggen. Venstrefoten finner seg til rette på en bred og god fothviler, mens midtkonsollen gir fin sidestøtte for høyrebenet.

--

Motor
1968 ccm R4, turbodiesel

Effekt
140 hk/320 Nm

Drivlinje
6A, firehjulsdrift

Forbruk
0,69 l/mil, 182 g/km CO2

Fart
0-100 10,5 sek., toppfart 186 km/t

Bagasjeromsvolum
470-1510 l

Dimensjoner (L/B/H)
443/181/169 cm

--

Understell:
Ta med bilen til en rustekspert før kjøp. Det kan fort lønne seg.

Motor:
Motor og girkasse har ikke vært feilfri, så sørg for god servicehistorikk

Interiør:
Kjedelig, men holdbart interiør. Det meste kjent fra Golf.

Fronrute:
Den siste faceliften brakte med seg ny teknologi, som aktiv filholder.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: