-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fransk designbombe
Peugeots stiligste modell på mange år, RCZ, gikk ut av produksjon i fjor høst. Bruktmarkedet er smalt, men denne er verdt å lete litt etter.
Først publisert i Bil 10-2016.
Den skulle egentlig bare vært et konsept – slik vi har sett mange av fra Peugeot. En designstudie for å vise hva Peugeot kan når de vil slå seg litt løs. Men resten av verden ville det annerledes. 308 RCZ, som konseptet het, ble vist på Frankfurt-utstillingen i 2007, og mottakelsen var mildt sagt overveldende.
Som konseptnavnet antyder var RCZ basert rundt plattformen til 308, noe som gjorde veien fra flombelyst utstillingsgulv til landeveier med gatelys relativt smertefri. Likevel; det tok to år fra konsept til ferdig modell – produksjonsmodellen, med 308-navnet fjernet, sto klar på Frankfurt-utstillingen i 2009.
Akkurat som konseptbilen, fikk produksjonsmodellen en varm mottakelse. Kjøreegenskaper og design (noen vil til og med si at Z-en i RCZ-navnet er en hyllest til Zagato, ikke utenkelig med «double bubble»-taket til RCZ) fikk rosende omtale, og RCZ etablerte seg som et kulere, billigere og rett og slett bedre alternativ til andre generasjon Audi TT.
Etter seks års produksjon, og drøyt 67.000 produserte biler, var det slutt for RCZ, og noen oppfølger ligger ikke i kortene, dessverre. Det kan dermed bare bety en ting: Bruktbil!
Smalt marked
143 RCZ ble solgt ny i Norge, og et lite antall er blitt bruktimportert gjennom årene. Det betyr at bruktmarkedet er ganske lite. På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund kun en bil til salgs fra norske forhandlere, og på Finn ligger det i tillegg syv på privatmarkedet.
Et fåtall av RCZ-ene her til lands er den smått ville R-utgaven. 270 hestekrefter høres kanskje ikke helt fjernt ut i en så sportslig bil, men husk at dette har Peugeot tatt ut av en 1,6-liter! Det gir en litereffekt på nesten 170 hestekrefter.
Sammenlignet med øvrige RCZ-modeller er R-utgaven oppgradert av Peugeots Sport-avdeling, med nye dempere, aggressiv spissing, bredere sporvidde og større bremser.
Deler mye med 308
De fleste RCZ-er er derimot ikke R-modeller. Fra lanseringen var to andre 1,6-litere aktuell; med 156 og 200 hestekrefter. Dette er en motor vi også kjenner fra blant annet Mini.
Helt feil i en slik bil, men likevel på plass, var diesel-alternativet. To liter, 163 hestekrefter og lavt forbruk. Det er nok denne det er mest sannsynlig å støte på der ute i bruktmarkedet, men en av bensinmotorene er «riktigere» i en bil som RCZ.
Den minste bensinmotoren kunne også leveres med automatgirkasse, men manuell er veien å gå i RCZ.
RCZ har som nevnt nært slektskap til 308. Plattform og drivlinjer er hentet fra den langt mer hverdagslige hatchbacken, noe som gjør vedlikehold relativt greit også for RCZ.
Slektskapet er også tydelig i interiøret. De deler samme layout, noe som også betyr at knappene øverst på dashbordet kan være litt vanskelig å nå. Generelt har interiøret god materialkvalitet, og RCZ har flere unike detaljer, og gjerne både det ene og andre kledd i skinn.
Ikke helt feilfri
I motsetning til de fleste andre Peugeot-modeller ble ikke RCZ bygget i Frankrike. Det var Magna Steyr-fabrikken i Østerrike som sto for den jobben. Likevel; RCZ er ikke skånet for klassiske Peugeot-feil som elektronikk-trøbbel. Sjekk alle lys og alle knapper før et eventuelt kjøp. Klimaanlegget skal blåse kaldt, og alle skjermer skal fungere som normalt.
1,6-literen har registerkjede, men motoren har historikk med registerkjeder som ryker. Lytt etter raslelyder.
Og som for turbomotorer ellers; eksosen skal være hvit. Andre farger, som blå eller svart, kan tyde på turbotrøbbel.
Dekra rangerer den generelle kvaliteten på RCZ som helt gjennomsnittlig i sin klasse, og påpeker at motorene trenger jevnlig oljeskift, og at ulyder i chassiset kan tyde på slitte foringer.
Chassis og styring er likevel det punktet RCZ ifølge Dekra skiller seg ut på, som vesentlig bedre enn snittet.
–
Dette skrev vi:
BilNorge.no 18.12.2013
[Om RCZ R] Selv når man setter seg i veikanten for en røyk, nyter utsikten og lytter på tomgangen, har Peugeot skapt et besnærende voksent lydbilde. Det låter tungt og solid, som en 2,5-liter. (…) RCZ R er og blir en bil du velger med hjertet, ikke fordi du sitter og finregner på forskjellene til en tysker. Og da havner du antagelig i eksklusivt selskap.
Bil 1/2011
Sittestillingen foran er bra, men den er ikke på høyde med [Audi] TT og [VW] Scirocco, blant annet fordi sidestøtten i ryggen er litt i dårligste laget. Skinnet som RCZ var utstyrt med var også litt i glatteste laget, sett i forhold til at dette er en bil der man kan la seg friste til et par aktive svingøvelser.
–
Motor
1598 ccm R4, turbobensin
Effekt
200 hk/255 Nm
Drivlinje
6M, forhjulstrekk
Forbruk
0,70 l/mil, 163 g/km CO2
Fart
0-100 7,6 sek., toppfart 231 km/t
Dimensjoner (L/B/H)
429/185/136 cm
Vekt
1320 kg
–
Motor:
Sjekk at motoren ikke har ulyder og at eksosen er hvit.
Interiør:
Elektronikkfeil kan forekomme. Prøv alle funksjoner og knapper.
Forhjul:
RCZ har gode kjøreegenskaper, og er både morsom og lettkjørt.
Tak:
Det spesielle «double bubble»-taket er kanskje inspirert av Zagato?