-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fortiden møter fremtiden - del 2
Er nye Toyota Prius virkelig så drivstoffgjerrig som reklamen skal ha det til? For å finne ut av det tok vi bilen på langtur sammen med Skoda Octavia.
Prius er en usedvanlig lettkjørt og enkel bil å forholde seg til. Langt bedre styrepresisjon enn i forgjengeren gjør bilen morsommere på litt krevende vei. Like fullt veier komfort mer enn kjøredynamikk.
Hybridteknologien drar alltid bilen mykt i gang og man slipper den ubehagelige og masete stopp/start-teknologien de fleste konvensjonelle bilene er satt opp med.
Redusert effekt
Ny drivlinje med mindre bensinmotoreffekt enn i utgående Prius (98 hk bensinmotor og 72 hk elmotor gir samlet effekt på 122 hk mot 136 i forrige Prius) gjør ny Prius ørlite langsommere til 100 km/t.
Men målt til 10,6 sekunder (som er likt med fabrikkens tall) tror jeg ikke avgjør et Prius-kjøp. Ei heller at bilen i test bare ble målt til 4,6 sekunder ved forbikjøringsakselerasjon fra 70 til 100 km/t.
Toyota har gjort mye med drivlinjen. Selv om kraften formidles via en trinnløs CVT-kasse, oppleves den ikke like masete som før. Dette sørger blant annet elmotoren for. Kun ved kjøring i bremsefunksjon i nedoverbakke kommer det skrikende høye turtallet fram.
Vekten har Toyota derimot ikke maktet å gjøre noe med. Gamle Prius veide 1370 kg, nye veier 1375 kg. Det er 180 kilo mer enn test-Skodaens egenvekt.
Førerstøtte
Jeg sitter greit i Prius selv om sidestøtten i skinnsetene burde vært langt bedre, jeg gleder meg over det sylskarpe headupdisplayet, noterer at Prius leser trafikkskiltene og husker skiltet til et nytt erstatter det passerte samt at Toyota har lagt til blindsonevarsling.
Å bruke strøm drar opp forbruket. Derfor valgte Toyota å plassere setevarmebryterne så langt unna rekkevidde at de i praksis knapt vil bli brukt. Det å droppe varme i rattet sparer enda mer strøm. Kanskje ikke like flott på kalde vinterdager?
90 cm takhøyde i baksetet gjør at jeg som er 1,81 meter og lang i overkroppen ikke får plass til hodet, men det er jo en bagatell i forhold til at Prius endelig kan trekke 725 kilo på tilhengerkroken.
Diskutabel form
Utseendet på Prius har alltid vært diskutabelt og er det fortsatt. Toyota, Nissan og Honda velger å skille miljøbilene fra resten av modellprogrammet, BMW gjør det samme med i3 og i8, mens Volkswagen knapt gjør forskjeller på elbiler, ladbare hybrider og fossilmotorbiler. Valgene er altså ulike. Baklyssignaturen på Prius gjør bilen gjenkjennelig på mange hundre meters avstand.
Så til Skoda Octavia. Kombien velges av få, men som stasjonsvogn med firehjulsdrift og automatgir er den en vinner og bestselger blant fossilbilene i Norge. Octavia er derfor et ekstremt sikkert kost. Dette er bilverdens kneipbrød, produsenten har ikke tatt en eneste sjanse, men til gjengjeld funger alt.
1,4-literen med turbo og 150 hk passer godt til bilen og gir tilstrekkelig med skyv. Det eneste jeg har å utsette er at DSG-girkassen (sju trinn) trenger tid på å tenke seg om ved oppstart.
Det enorme bagasjerommet og den gode bakseteplassen er uten tvil bilens styrke, og Octavia både er og oppleves som en større bil enn Prius. Det støyer også mindre inne i Octavia (62 dB(A) enn i Prius (64 dB(A) i 80 km/t.
Særlig i baksetet har passasjerene det bedre i Octavia på grunn av bedre beinplass og takhøyde.
Litt strammere chassis og bedre styring gjør Octavia til vinneren av de to ute på veien.
Konservativt
Å sette seg inn bak rattet i Octavia er som å sette seg inn i fortiden sammenliknet med Prius. Men alt er der og alt fungerer med store og lettleste instrumenter og en forholdsvis liten, men skarp skjerm. Takk og pris for at audioanlegget har egen volumknapp. Prius har dessverre ikke det.
Siden Octavia må stille bak Audi A3 og VW Golf når utstyr deles ut, hadde testbilen knapt noen førerstøttesystemer og manglet eksempelvis blindsone- og kantlinjevarsling.
Ei heller hadde den varme i rattet, men pluss for avtakbart tilhengerfeste, varme i baksetet og 230 Volt strømuttak der bak.
Octavias følgecruisekontroll håndterer køene uten problemer. Her kuttet Prius ut når du mest trengte det – altså ved 30 km/t. Den mistet også kontakten med bilen foran i rundkjøringer der Octavia hang greit på.
Toyota Prius og Skoda Octavia er et godt stykke unna å tilby premium bilopplevelse, men har det til felles å by på mye familiebil for pengene. 334.000 for Prius og 347.300 kroner for en litt større Octavia er godkjent.
Basert på det teoretiske forbruket får Prius så stort fratrekk i CO2-komponenten, at samlet engangsavgift er under halvparten av hva som betales for Octavia. Basert på faktisk forbruk burde differansen vært mindre.
LES VIDERE:
- Del 1
- Konklusjon
- Testdata og poeng