-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Hybrider mot diesel
Er dieselmotor fortsatt det beste motoralternativet for familiestore SUV-er? Om vi ikke har alle svarene i denne testen hvor tre av de mest kjøpte familie-SUV-ene utfordrer VW Tiguan, drøfter vi problemstillinger du bør tenke over.
Først publisert i Bil 8/9-2016.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase
Selv så kort tid tilbake som for halvannet år siden hadde tre av fire SUV-er (75,2 prosent) fortsatt dieselmotor.
Men press fra miljøorganisasjoner og bilbransjehold beveget politikerne til rause innrømmelser for de ladbare hybridene, SUV-ene inkludert. Gjennom to budsjettperioder falt avgiftene som en stein.
Ved inngangen til juni i år sto derfor dieselvariantene for 42,1 prosent av SUV-salget, mens vanlige og ladbare hybrider hadde krøpet opp til 29,2 prosent.
I tillegg er Mitsubishi Outlander tredje mest bruktimporterte bilmodell – de aller fleste av dem ladbare og knapt kjørt en mil før de sendes til Norge fra markeder som ikke vil ha dem.
Se på dette oppsettet for engangsavgiften:
Mitsubishi Outlander PHEV kr. 12.232,-
Toyota RAV4 hybrid kr. 111.547,-
Mazda CX-5 – 150 hk kr. 136.741,-
VW Tiguan – 150 hk kr. 161.502,-
(Kilde OFV)
Jeg vil ikke her ta stilling til om dette er et riktig avgiftsnivå sett i forhold til den enkelte bilmodells miljøbelastning, men bare slå fast at kostbar teknologi med høy vekt (Outlander PHEV) kommer avgiftsmessig så gunstig ut at det er vanskelig å komme forbi den i valg av familiestor SUV.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata og poeng