Vårt valg

Det er nesten litt utopisk at mer effekt gir mer rabatt. Men for de svære hybrid-SUV-ene er det faktisk tilfelle.

Publisert Sist oppdatert
Testdata og poeng

- Innledning

La det med en gang være klart: Har du først råd, så er alle bilene i testen herlige kjøremaskiner med stort, statssubsidiert kraftoverskudd.

Ikke i noen av øvelsene står BMW X5 fram som soleklar ener, men den litt anonyme tyskeren plukker jevnt med poeng hele veien til mål og vinner med klar margin fordi den kjører forbasket godt, er rask nok, komfortabel nok og har et spiselig forbruk når strømmen tar slutt.

Porsche Cayenne er den suverene kjøremaskinen, men taper på pris og forbruk. Alle i teamet likte seg i Lexus RX 450h, den har lavest forbruk i «bensinmodus», men taper mot BMW på ytelser og kjøreopplevelse.

Trist at Volvo XC90 T8 deltar på siden av testen. Mye tyder på at den hadde vunnet i direkte sammenlikning.

Dette er biler med egenskaper langt ut over å kun brukes i nærmiljøet, så den korte elektriske rekkevidden på de ladbare i testen nærmer seg et hån mot politikerne som ga biltypen raust med avgiftsreduksjon for noen måneder siden.

LES VIDERE:

- BMW X5 xDrive

- Lexus RX450h

- Mercedes-Benz GLE

- Porsche Cayenne S E-Hybrid

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS