-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mindre Jaguar-SUV
Jaguar er godt i gang med testing av en ny SUV. E-Pace blir navnet.
Mange trodde E-Pace-navnet kom til å bli forbeholdt Jaguars nye elektriske SUV, men slik ble det altså ikke.
Jaguars første dykk inn i SUV-materien kom i form av F-Pace, en bil jeg har veldig sansen for, men det nytter ikke med bare én modell i et voldsomt SUV-hungrig marked.
Møt derfor E-Pace – en SUV med litt mindre fotavtrykk enn F-Pace.
Våre venner i Automedia har knipset SUV-en under vintertesting, og selv den tette kamuflasjen klarer ikke skjule alt den nye bilen vil ha å by på.
Proporsjonene minner om F-Pace, og vi forventer en SUV det blir lett å hvile øynene på. En del designtrekk vil vi nok få fra I-Pace-konseptet også.
Et kort panser kan tyde på at E-Pace utelukkende blir tilgjengelig med firesylindrede motorer. Det vil i så fall være Jaguar Land Rovers Ingenium-motorer – 2-litere både som bensin- og dieselvarianter.
Dieselmotorene vil kunne by på 150 og 180 hestekrefter, mens bensinmotoren har 240 hestekrefter. Det er riktignok ikke usannsynlig at en bensinvariant med litt mindre effekt kan dukke opp også.
Alt dette vil kombineres med både manuell og automatgir – sistnevnte med ni trinn.
Til tross for at bilene er registrert på britiske nummerskilt, har Jaguar klart å registrere bilene uten motorinformasjon. Hos DVLA – det britiske biltilsynet – står bilene oppført med ukjent sylindervolum og CO2-utslipp. Luringer.
Nedarvet plattform
Motorene kjenner vi fra F-Pace og LR-modellene Discovery Sport og Evoque – men der F-Pace er bygget rundt en egen plattform, vil sansynligvis E-Pace måtte «nøye seg» med LR-MS-plattformen fra Discovery Sport, en modifisert Evoque-plattform, som igjen er en tungt modifisert Ford-plattform. Puh.
Korte overheng foran tyder også på at motorene blir tverrstilt, og at innstegsmodellene får forhjulstrekk – noe Jaguars designsjef Ian Callum tidligere har sagt er veien å gå for modeller mindre enn F-Pace.
Likevel; det er firehjulsdrevne modeller som kommer til å selge.
Det faktum at bilen nå testes med et karosseri som ser ut til å være omtrent produksjonsklart betyr at E-Pace sannsynligvis kommer til å lanseres i år. Kanskje er bilutstillingen i Frankfurt i høst arenaen?
Uansett bør bilen lanseres i løpet av 2017, for I-Pace kommer garantert til å stjele overskriftene når den kommer i 2018.