15 millioner nye biler i Europa

Volkswagen sliter, men er fortsatt det klart største bilmerket i EU/EFTA hvor salget av nye personbiler økte til 15,1 millioner i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Salget av nye biler går så det suser i EU/EFTA-området og økte med 6,5 prosent til 15,1 millioner enheter i fjor.

Av de 30 landene som omfattes av statistikken til den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA, er det bare Nederland og Sveits som opererer med minus i fjor.

Verden ser likevel ikke like lys ut for alle. Diesel-skandalen fra høsten 2015 rir fortsatt Volkswagen som en mare, men over gjennomsnittet høye salgstall for Audi og Skoda redder VW-konsernet som ender med samlet årsvolum i pluss.

Ei heller går det spesielt bra rent volummessig for Ford, Peugeot og Citroen, mens Jaguar virkelig kan sole seg i glansen av egen suksess med vekst på 70 prosent.

Verd å merke seg er også at Renault vinket farvel til Ford i 2016 da den franske produsenten med alliansearmer langt inn i flere andre store bilmerker dro solid ifra. Ford er nå det tredje største enkeltmerke i EU.

Renaults undermerke Dacia, som opprinnelig var ment som billigbilmerke for framvoksende markeder, nærmer seg dessuten årlig salgsvolum på en halv million biler i EU/EFTA-området.

Bilde:
Volkswagen slet seg gjennom 2016, men over gjennomsnittet godt Audi-salg bidro til å bringe VW-konsernet i volumpluss i EU/EFTA-området. (Foto: Øivind Skar)

Kilde: ACEA

De største bilmerkene i EU/EFTA i 2016

1. Volkswagen

1728’

2. Renault

1100’

3. Ford

1043’

4. Opel/Vauxhall

993’

5. Peugeot

865’

6. Mercedes-Benz

839’

7. Audi

830’

8. BMW

821’

9. Fiat

746’

10 Skoda

663’

11.Toyota

606’

12. Nissan

550’

13. Citroën

541’

14. Hyundai

505’

15. Kia

435’

Powered by Labrador CMS