Aesthetics A Sculpture
Aesthetics A Sculpture
Aesthetics A Sculpture

Neste A-klasse under laken

Ved et nylig media-arrangert kunne Mercedes-Benz også gi oss antydninger av hvordan neste A-Klasse kommer til å se ut.

Publisert Sist oppdatert

Man må antakelig være ganske selvsentrert for både å være på topp kreativt, og samtidig være på topp som administrativ leder for en bråte kreative skapninger.

Jeg tror nok det er der vi finner Gorden Wagener, Daimlers designsjef.

Han holdt nylig hoff for en rekke media-representanter, samtidig som hans bok – som ikke uventet priser hans egen designforståelse og designvirksomhet – er gitt ut.

På prestisjeforlaget Condé Nast, intet mindre!

Sensuell renhet
Både boken og det han snakker om heter «Sensual Purity», og etter hvert som dette har blitt et catchy slagord – i hvert fall hos dem som tar slikt på alvor – er den også blitt en sannhet. Nå får vi nemlig vite at Sensual Purity faktisk startet med dagens A-Klasse som ble lansert i 2012.

Og at all Mercedes-Benz (og Smart) design etter det har fulgt Sensual Purity-skolen.

Eventet het Design Essentials, og han snakket blant annet om så essensielle ting som Hotte og Coole aspekter ved design.

Hot er å være lidenskapelig i forhold til skjønnhet. Det er å bli forelsket. Mens Cool «representerer de tekniske og hi-tech elementene i bilene våre, men Cool er også et uttrykk for at våre design ser unike og overraskende ut».

Konkret og abstrakt
Det låter selvfølgelig litt banalt når en fyr med brennende passion presenteres på denne måten, men det beskriver samtidig litt av hvordan det er mye enklere å presentere hestekrefter enn linjene på en bil.

Det første er særdeles konkret, det andre er abstrakt og i veldig stor grad avhengig av hva observatørene forstår, kan og selv ser.

Men man ble i hvert fall også presentert for en ny A-Klasse som vi snart skal få se mere av (slutten av februar regner jeg med).

Prototypen, slik den ble vist, heter bare Aesthetics A Skulptur, og den kan være så mye skulptur den bare vil, men det er helt klart at den peker fremover når det gjelder Daimlers formspråk.

«Nå er det slutt på de skarpe brettene» er budskapet: «The days of creases are over».

Oppskriften
«Det nye formspråket vårt benyttet skarpe linjer og dype profiler i karosserioverflaten for å skape klare former og sensuelle overflater. Disse formidlet både high tech og følelser og hadde mye av æren for at merkevaren vår ble oppfattet som yngre, og var helt klart en nøkkel til salgsfremgangen vår. Hver eneste Mercedes som kom etter A-Klassen, fulgte denne oppskriften, selv om alle hadde sin individuelle karakter.»

«Med Aesthetics A Skulpturen presenterer designteamet en visjon om hvordan en kompakt sedan skal se ut. Den vil være strippet ned til det grunnleggende karosseriet….», står det i pressemeldingen som kom etterpå.

Med andre ord: nå skal det være det enkle som gjelder.

Vi får se, de få glimtene vi har fått av skulpturen lover godt. Men på den annen side er jeg fremdeles ikke trygg på Wagener. Et av de siste innslagene hans på Insta, under en Smart-skisse, lyder: «Dette er smart-merkevarens utvikling slik en av MINE designere ser det. Dere er så kule, folkens!».

«Mine», «jeg» og «Sensual purity» – det kan bli litt heavy i lengden.

Powered by Labrador CMS