-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
Spør oss om Opel Ampera-e
Nå skal vi endelig få kjøre Opel Ampera-e – nå har du sjansen til å fyre løs dine spørsmål om bilen.
Endelig! Etter å ha sett bilen og så vidt få ta på den på bilustillingen i Paris, og deretter fått en liten prøvetur i passasjersetet utenfor fabrikken i Detroit skal vi endelig få kjøre Opel Ampera-e.
Hva vil du vite om bilen? Se hvordan du sender inn spørsmål nederst i artikkelen.
En del vet vi om denne bilen allerede. Vi vet at den har oppgitt 500 kilometer rekkevidde fra en 60 kWh batteripakke, og at startprisen er på hyggelige 289.900.
Bilen bygges altså i Detroit, på samme samlebånd som den identiske Chevrolet Bolt og den lille Chevrolet Sonic. Basert på førsteinntrykket av bilen fra før jul, er jeg sikker på at fabrikken gjerne kan sette inn et ekstra skift for å dekke etterspørselen bare fra Norge.
Det må jo være herlig for en elbilprodusent å ha Norge som et svært rullende testlaboratorium for disse bilene – hvor kundene attpåtil betaler for det!
Teknisk er det ingen revolusjon vi finner i Opel Ampera-e. Den er bygget på ganske tradisjonelt vis, med stålkarosseri (med dører, panser og bagasjeromslokk i aluminium) og et interiør som blander vanlige GM-deler med noen modellspesifikke detaljer. Karbonfiber og den slags materialer er det ikke snakk om her.
Et rent kostnadsspørsmål, ifølge GMs sjefsingeniør for elektriske biler, Pamela Fletcher. Det har vært viktigere å bruke pengene på det store batteriet.
I motsetning til BMW i3, en naturlig konkurrent, har GM valgt å plassere hele drivlinjen til Ampera-e foran i bilen. Det betyr forhjulstrekk, men også svær bagasjeplass. Også bakseteplassen imponerer i Ampera-e.
Hurtiglading er også på plass – med 50 kilowatt maksimalt. Det er ikke like mye som for eksempel Tesla-modellene klarer ta imot, men likevel nok til å gi mange mil med kapasitet på en 20-30-minutters rast.
De første kundebilene er forventet å lande i Norge tidlig i juni. Det vil sannsynligvis være starten på en Opel-revolusjon her til lands.
Hva lurer du på om Opel Ampera-e? Send inn dine spørsmål her!