Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Verdt ventetiden

SAN FRANCISCO: Mange nordmenn venter i spenning på leveringen av sin Opel Ampera-e. Gled dere: Den er verdt ventetiden.

Publisert Sist oppdatert

520 kilometer – det er den offisielle rekkevidden på nye Opel Ampera-e. Riktignok mener Opel at den realistiske rekkevidden, slik den kommende WLTP-testen skal etterstrebe å vise, er rundt 380 kilometer – men 520 er altså sammenligningsgrunnlaget vi har å bruke når vi slår fast at Opel er den bilen på markedet som gir mest rekkevidde og plass for pengene.

For med en totalpakkepris på under 350.000 kroner – da inkluderer jeg levering, største utstyrspakke og vinterhjul – er det liten tvil om at dette er en bil mange nordmenn kan glede seg til å få parkert på gårdsplassen.

Vi er altså i San Francisco og prøvekjører bilen, noe som gjør at en del av det dere lesere har spurt om blir vanskelig å svare på. Spesielt gjelder det ting som handler om barnevogner, barneseter og andre eksterne ting og tang man skulle ønske å ta med seg. Slik ting har jeg ikke hatt for hånden her i San Francisco.

En ting er i hvert fall klart; Ampera-e kan ikke leveres med hengerfeste – derimot har den mulighet for takstativ, noe som en del sikkert vil sette pris på.

Uansett; barneseter baki bør ikke være noe problem. Det er et hav av plass frem til forsetene, som i tillegg har ganske tynn seterygg. Det burde gi rom for de aller fleste, og med meg i bilen satt to røslige karer bak hverandre med god plass.

Dessuten er bagasjerommet romslig, med 381 liters kapasitet, og gulv som kan stilles i to nivåer. Bagasjeromsmålene er for øvrig 435/1340/742 millimeter (dybde/bredde/høyde, på de lengste, bredeste og høyeste (opp til vinduskarm) punktene). Med baksetene nedlagt (60/40 splitt) er kapasiteten hele 1247 liter.

Mange har spurt om de slanke forsetene er trange – og ved første sitting oppleves det som sant. Jeg er ingen stor mann, men kjente at setene var smale mellom vangene.

På en annen side hørte jeg ingen klager fra de røslige medpassasjerene mine, som begge opplevde forsetene som gode.

Sittekomforten var god, selv etter et par timer, og støynivået er veldig behagelig i Ampera-e.

Bak rattet er det lett å finne seg en god sittestilling (elbilen har ikke mulighet for el-seter, for øvrig), ettersom både ratt og stoler har godt med justeringsmuligheter.

Med varme i både ratt, forseter og bakseter bør alt ligge til rette for komfortabel tur for fire personer – kanskje også fem dersom midterstplasserte baksetepassasjer er smal. Heldigvis for vedkommende er gulvet helt flatt, så beinplassen er det ingenting å si på.

De bør heller ikke klage på fjæringskomforten, som takler det meste. Hard akselerasjon over ruskete underlag gjør at hjulopphenget foran «hopper» litt, men det er et minimalt problem.

Vektfordelingen er for øvrig 55/45 foran/bak, med det meste av vekten plassert lavt og mellom akslingene. Batteripakken går under hele gulvet, og opp under baksetene.

For øvrig er det noen pussige mangler på Ampera-e. For det første er det ikke mulig å få radarstyrt cruise control. Opel mener dette tillegger både vekt og kostnader på bilen, men jeg tipper det er mange som hadde vært villig til å legge noen få tusenlapper på bordet ekstra for å få denne funksjonen.

Noe annet Ampera-e ikke kan leveres med er innebygd navigasjon. Derimot fokuserer Opel på bruken av mobiltelefonen. Tanken er at smarttelefonen skal kobles til bilens multimediesystem, og at Android Auto og Apple CarPlay skal ta seg av navigasjonen.

En inngående artikkel om fordelene og ulempene med Android Auto finner du her.

Den elegante hovedskjermen midt i dashbordet er derfor mest nyttig som ryggekamera (det fiffige vidvinkelkameraet til søsterbilen Chevrolet Bolt, som viser videobildet i hele bakspeilet er ikke tilgjengelig i Ampera-e) og energimonitor. Sistnevnte med flott og oversiktlig grafikk over kjørestil og energiforbrukere.

Varmepumpe er heller ikke å finne i Ampera-e – men dette har en mer pragmatisk forklaring: Den trenger det ikke.

Opel mener batteripakka er så stor, at det er unødvendig å klaske på den ekstra vekten, plassen og kostnaden en varmepumpe utgjør. Hvordan varmeapparatet i kupeen fungerer i norske vintertemperaturer er av naturlig årsaker ikke mulig å svare på etter denne kjøringen.

Det store batteriet gjør også at bilen kan forvarmes uten å være koblet til lader. Mange elbiler kan fjernstyres fra en telefon-app, men ofte kun startes og varmes opp dersom den er koblet til lader. Ampera-e kan varmes og kjøles fjernstyrt uavhengig av om den står til lading eller ikke – med en telefon-app, naturligvis.

Disse manglene til tross; de som har bestilt en Ampera-e kommer neppe til å bli skuffet over bilen. God å kjøre, godt med plass og rikelig med rekkevidde. Det er en oppskrift det lukter gull av.

FAKTA Opel Ampera-e

Pris billigste:

289.900

L/B/H:

416/176/159 cm

Akselavstand:

260 cm

Effekt/moment:

204 hk/360 Nm

Drivlinje:

1A, forhjulstrekk

Egenvekt:

1616 kg

Bagasjerom:

381-1274 l

Tilhengervekt:

0 kg

0-100 km/t:

7,3 sek

Toppfart:

150 km/t

Rekkevidde:

520 km (NEDC-måling)

Powered by Labrador CMS