Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Foto: Automedia©
Volvo XC40
Datamanipulasjon: Automedia©
Volvo Concept 40.1
Foto: Volvo

Ny Volvo-SUV på kornet

Her er de første bildene av en helt ny Volvo. XC40 blir minste medlem i Volvos SUV-familie.

Publisert Sist oppdatert

Vi beklager den dårlige bildekvaliteten som skyldes at bildene er tatt på lang avstand med et kraftig teleobjektiv under langt fra optimale lysforhold. Vi velger likevel å presentere disse siden de er de første bildene av den ekte varen.

Vi viste bilder av bastard med et modifisert V40-karosseri for snart et år siden, men bilen på disse bildene er det ekte produktet.

Automedia har laget en datamanipulasjon som en indikasjon på hvordan bilen kan bli, og Volvo har selv gitt oss et hint gjennom Concept 40.1 som de viste i mai 2016.

Bilen skal baseres på Volvos nye CMA-plattform som også skal benyttes av morselskapet Geely til en ny SUV-familie under merkenavnet Lynk & Co.

Ifølge kinesiske medier skal XC40 vises på Shanghai Auto Show allerede i april, men det er fortsatt lenge til den lanseres i Europa.

Volvos tidligere utviklingssjef Peter Martens (nå hos Audi) har uttalt at den kompakte SUV-en blir første modell i den nye 40-serien når den kommer på markedet i 2018.

Bilen skal inn i et raskt voksende segment med kompakte SUV-er og crossovere, og forventes dermed og blir en viktig pilar i Volvos vekststrategi i årene fremover.

XC- og Cross Country-modellene er ekstremt viktige for den positive utviklingen Volvo har hatt de siste årene, og av et totalsalg på drøyt en halv million biler i 2015 utgjorde disse 267.000 – godt og vel halvparten.

Regn med at typiske Volvo-egenskaper som skandinavisk design, god plass og høy grad av sikkerhet finner veien også til XC40. Martens har røpet at de fokuserer på en høy sittestilling og et stort bagasjerom.

Bilen blir en direkte konkurrent til Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA og vil nok prismessig posisjoneres mot disse.

I starten blir bilen tilgjengelig med firesylindrede bensin- og dieselmotorer. Innstegsmodellen blir tresylindret mens toppmodellen T5 får en nyutviklet ladbar hybrid drivlinje.

En helelektrisk utgave er også under utvikling, men denne er neppe klar før i 2020.

XC40 og de øvrige modellene i 40-serien skal trolig bygges ved Volvo-anlegget i Ghent i Belgia, men det vil også bli satt opp en produksjonslinje i Kina for å dekke salget i verdens største bilmarked.

Selv om det ikke foreligger noen offisiell informasjon forventer vi at en ny XC60 ligger foran den nye 40-serien i lanseringskøen, og vi blir ikke overrasket om den er på plass allerede til sommeren.

Powered by Labrador CMS