-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford fornyer sin elektriske
Ford lanserte sin Focus-baserte elbil i 2013. Nå får den en midtlivs oppgradering. Men holder det?
Focus Electric er en bil som ikke akkurat har vært preget av rush og lange ventelister. Da den ble lansert i 2013 hadde den en prislapp på 259.000 kroner. Til sammenligning kostet toppmodellen av Leaf, markedslederen den gang, kr 273.900.
I hele fjor ble det ifølge OFV registrert 47 nye Focus Electric i et elbilmarked på drøye 24.000. Lanseringsåret 2013 var antallet 83 som steg til 169 påfølgende år. Beskjedne tall.
Ifølge kollega Trygve Bæra som var med på den første europeiske prøvekjøringen i 2013, har Focus Electric mye av de gode kjøreegenskapene som preger Focus med konvensjonelle drivlinjer i behold.
De største hakene ved Ford-modellen var begrenset rekkevidde på 162 km mot Leafs 199 km (etter NEDC-standarden) og et lite anvendelig bagasjerom på 250 liter.
Nå har bilen fått en ny, kraftigere batteripakke hvor kapasiteten er økt med over femti prosent.
Men selv 225 kilometer etter NEDC-standarden holder ikke i dagens marked hvor konkurrentene skilter med fra 300 til over 500 kilometer teoretisk rekkevidde.
Nytt av året er også muligheten for hurtiglading som gir 80 % batterikapasitet i løpet av en halvtime.
Ford skilter med en velutstyrt bil med en prislapp på 233.000 kroner. I et 2013-marked hadde muligens bilen vært interessant, i år vil jeg anta salget forblir på et svært moderat nivå.
Jeg er redd Ford må prestere bedre enn dette når de skal utfordre erkerival GM og deres Opel Ampera-e.