Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross på Genève-utstillingen 2017

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Citroën C-Aircross

Nytt SUV-konsept fra Citroën

Citroën C-Aircross er et konsept som fort kan ende opp i produksjon – hos Opel!

Publisert Sist oppdatert

Dette er Citroëns siste tilskudd i konseptstammen: C-Aircross. Som en slags krympet Aircross blandet med nye C3 ser den ut til å passe perfekt på plattformen til den kommende Peugeot 2008 – utviklet i samarbeid mellom PSA og Opel.

Og om ting går som det skal, blir det faktisk Opel som skal bygge denne Citroën-modellen.

Opel og PSA har et tett samarbeid på crossovere for tiden, hvor den nært forestående Crossland X blir første bil ut på den nye plattformen.

Deretter ligger det an til å bli en Citroën basert på dette konseptet, sannsynligvis kalt C3 Aircross, før Peugeot avslutter trioen med en helt ny 2008.

Alle disse bilene skal altså rulle ut av samlebåndet på Opel-fabrikken i Zaragoza, Spania.

PSA får derimot gleden av å bygge en større Opel, nemlig Grandland X. Denne bygges på plattformen til 3008, som allerede er i produksjon i Frankrike. Om det dukker opp en Citroën på denne plattformen er usikkert, vi håper fortsatt å se Aircross i produksjonsform.

Men før den tid er det altså C-Aircross det dreier seg om.

Med sine beskjedne 4,15 meter er C-Aircross en kompakt liten sak, men det skal ikke gå utover komforten.

Slik vi kjenner nye C3 er det ingenting i veien for at også småbiler kan ha storbilkomfort – og Citroën lover at C-Aircross (eller C3 Aircross, etter hvert) vil by på det samme.

Det betyr myk fjæring, seter med myk stopp og tjukke vanger og lettbetjente kontroller (styring og gir).

Dette er et konsept tross alt, så noen konseptuelle løsninger har også fått plass her. Bakhengslede dører i reneste Rolls-Royce-stil, for eksempel, og ingen B-stolpe – det er nok neppe elementer som tas med til fabrikken i Zaragoza.

Derimot håper vi Citroën tar med seg mange av de fine funksjonene relatert til multimedieløsningene i bilen. Trådløs telefonlader må vi vel snart kunne ta for gitt at nye biler er utstyrt med (i C-Aircross finnes det en både foran og bak), head-up-display er noe jeg alltid bruker med glede og en elegant 12-tommers-skjerm midt på dashbordet kommer til å styre de fleste funksjonene til bilen.

Den fiffige kameraløsningen fra C3, hvor et «dashcam» er integrert i kameramodulen foran bakspeilet, er også forventet å finne veien til C3 Aircross.

Til tross for det høyreiste utseendet er nok ikke firehjulsdrift noe tema hos Citroën – ei heller hos de to plattformfetterne fra Peugeot og Opel.

For å «kompensere» litt har Citroën lagt inn flere kjøreprogrammer for å håndtere «røft terreng». Med «røft terreng» tipper jeg de mener grusvei med innslag av snø og is – ikke en klatreetappe opp Mount Snowdon.

En av modiene heter «Off-road», hvor ESP-systemet fungerer som en slags diffbrems. Det er også mulig å deaktivere ESP-systemet – men kun i hastigheter under 50 kilometer i timen.

Den offisielle premieren for C-Aircross-konseptet er på Genève-utstillingen i mars.

Powered by Labrador CMS