-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer krefter for liten råtass
Audi RS3 har fått en solid overhaling, og kan nå skilte med 400 hester fra sin deilige rekkefemmer.
- Den kraftigste femsylindrede motoren i verden, skryter Audi når de forteller om den oppgraderte RS3 Sportback og dens 2,5 liter store motor med 400 hestekrefter.
Nå er det vel ikke så mye konkurranse på akkurat femsylindrede motorer, men gjett om vi er glad for at Audi velger å beholde den ekstra sylinderen. Lyden denne motoren presser ut gjennom de to digre endestussene er nok til å få nakkehårene til å stå hos noen hver.
Men viktigere enn femmer-rekorden er det nok at RS3 har mer krefter enn sine nærmeste konkurrenter. Hissigproppen Mercedes A45 AMG har «ikke mer» enn 381 hester (riktignok fra en firer!), og som vi vet: skrytefaktoren blant tyske powerbiler er ekstremt viktig.
Sammenlignet med utgående RS3 er faktisk motoren slanket med 26 kilo. Det er mye å ta i en facelift. Vi har aluminium og andre lettmetaller å takke for denne vektreduksjonen. Blant annet er veivhuset nå i aluminium.
Når disse 400 hestene og 480 Newtonmeterne får sveivet seg ned i asfalten gjennom alle fire hjul – quattro er en selvfølge – skal sprinten fra null til hundre være unnagjort på like lang tid som du bruker på å si «dobbeltclutchgirkasse». Dersom du bruker 4,1 sekunder på å si det, vel å merke.
Ja, for girkassen er naturligvis en dobbeltclutch, S tronic på Audi-språk, med sju trinn. Og quattro-systemet skal sende mer kraft bakover enn tidligere.
Toppfarten er på tysk maner begrenset til 250 kilometer i timen, men spør du pent (og sikkert legger en ekstra liten pengesekk på bordet), skrur Audi den opp til 280.
Utseendemessig har RS3 fått det samme løftet som A3 generelt – bare med et langt sportsligere tilsnitt. Skarpe kanter, store luftinntak og naturligvis to store, herlige rør (det er ikke antallet som er det viktigste!) forteller resten av verden hva du har å by på – om ikke lyden allerede har avslørt det, da.
Innvendig har det derimot ikke skjedd så mye. Noen oppgraderinger på multimediefronten er vel bare naturlig, men det viktigste er at RS3 nå også har fått Audis «Virtual Cockpit» – det heldigitale instrumentpanelet som debuterte i nyeste TT.
Der har Audi lagt inn sportsfunksjoner som stoppeklokke for å sjekke rundetider, g-kraftmåler og girskift-lamper (blinker gult når du nærmer deg turtallssperra, rødt når du treffer den).
Audi nevner også en turbokraftmåler, men vår erfaring med Audi forteller oss at denne er ganske nytteløs all den tid den ikke opererer med noen skala, enten i form av bar, psi eller andre måleenheter.
Klør du i fingrene etter å skaffe deg en oppgradert RS3 må du riktignok vente litt. Ordreboka åpner ikke før om et par måneder, og de første bilene er på veien i løpet av sommeren.
Hittil har RS3 kun eksistert som hatchback, men nå skjer det endringer: RS3 sedan som sto utstilt i Paris sist høst kommer til Norge noen måneder kombien.
Priser er enda ikke annonsert, men blir nok ikke dramatisk endret fra dagens.