-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Turbofri Ferrari
Ferrari lanserer sin nye 812 Superfast. Den blir trolig en av de siste biler i toppdivisjonen uten pustehjelp.
Det er fem år siden Ferrari viste oss den nye F12. «En bil Enzo ville nikket anerkjennende til», skrev vi da. Han ville nok akseptert avløseren også: 812 Superfast.
Det vil si, jeg er ikke sikker på hva han ville sagt om navnet. I gamle dager fortalte tallet i forbindelse med modellnavnet om kubikkinnholdet for en sylinder. Selvfølgelig ganget opp med 12, for å finne motorvolumet. Men her ville vi kommet til nesten 10 liters motorvolum.
I meste laget, kanskje.
Men de to andre logiske løsningene er heller ikke korrekte. Dette er ikke en 8-liters tolv-sylindret bil, og enda mindre er det en åttesylindret noe som helst.
Lange tradisjoner
Det vil si, det kom Superfaster før Superfast egentlig ble et begrep. Fem spesialkarosserier fra Pininfarina, med jevne mellomrom fra 1956 til 1962, men så ble det alvor.
500 Superfast kom i 1964 – den var ikke en konseptbil, men ble Ferraris desiderte landeveisflaggskip i fem års tid.
For hva var de 500? Ganget du dem opp med tolv fikk du 6000. Men den motoren var ikke på 6 liter, men på 5. Ikke hadde den 500 hester heller, men 400.
Logikken forsvant på 60-tallet, til gjengjeld dukket myten opp. Og den er fremdeles godt bevart i Ferraris nye flaggskip.
Turbofri
GTC4 Lusso, California T og 488 GTB – de har alle Turbo. 812 Superfast er 100 % turbofri.
Men vi må vel regne med at den blir den siste selvpusteren noensinne fra Maranello.
Det er ikke bare et litt høyere slagvolum som har bidratt til å øke med mer enn 50 hester i forhold til forgjengeren. Her finner vi innsprøytningssystem med trykk på 350 bar og med variable innsugningsgeometri.
MC-verdier
Topp effekt, som altså er 800 hk, kommer ved – og her begynner vi å snakke motorsykkelverdier – 8000 omdreininger.
Vi snakker motorsykkelverdier for aksen også: 2,9 til 100. Jeg tror imidlertid de fleste motorsyklister hadde slått av litt før de nådde Superfastens toppfart: 340 km/t.
Sa jeg 800 hester? Har vi antydninger av logikk allikevel. 800 hk og 12 sylindre. Synd – Ferrari lever på mystikk, og dette er i så fall ikke særlig mystisk.
Ingeniørkunst
Behøver jeg nevne motor foran og drivhjul bak?
Også designen er noe oppdatert. Ferrari sier at nå skal bilen minne oss om 365 GTB4 fra 1969. Glem det, men legg til noen forsiktige aero-detaljer som blant annet skal øke marktrykket.
Siden Ferrari fyller 70 i år, og denne bilen skal debutere i Genève, kan vi vel vente oss et lite party eller to der?